Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
oprac. Arkadiusz Braumberger
|

Tunel w Świnoujściu. Są pieniądze z Unii Europejskiej

51
Podziel się:

Świnoujście otrzymało dofinansowanie unijne w wysokości 775,6 mln zł na budowę tunelu łączącego wyspy Uznam i Wolin. To 85 proc. wartości całej inwestycji, pozostałe 15 proc. miasto będzie musiało pokryć z własnego budżetu.

Tunel w Świnoujściu. Są pieniądze z Unii Europejskiej

Świnoujście otrzymało dofinansowanie w ramach unijnego Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 - poinformował w czwartek prezydent miasta Janusz Żmurkiewicz. Wstępny koszt całej budowy tunelu to 950 mln zł. Miasto zabezpieczyło na ten cel 130 mln zł.

- W środę w godzinach popołudniowych otrzymaliśmy informację, na którą ja czekałem 15 lat, mieszkańcy Świnoujścia czekają 70 lat. Informację, która dotyczy sprawy kluczowej, czyli skomunikowania wyspy Uznam i Wolin, czyli przyłączenia Świnoujścia do Polski - mówił Żmurkiewicz na czwartkowej konferencji prasowej. Dodał, że jego pełnomocnikiem ds. realizacji budowy tunelu oraz dróg dojazdowych został inż. Adam Łosiński, który odpowiadał za budowę tunelu drogowego pod Martwą Wisłą w Gdańsku.

- Każdy sukces ma wielu ojców. Dobrym duchem, a nawet ojcem chrzestnym tego przedsięwzięcia jest Joachim Brudziński (wicemarszałek Sejmu z PiS - PAP). Gdyby nie jego wsparcie, to byśmy o tym dzisiaj nie rozmawiali. Prezydent dodał, że inwestycja będzie mogła być zrealizowana dzięki wsparciu ministra (budownictwa i infrastruktury Andrzeja - PAP) Adamczyka, prezesa GDDKiA Jacka Bojanowicza oraz marszałka zachodniopomorskiego Olgierda Geblewicza - podkreślił prezydent Świnoujścia.

Całkowita długość trasy wyniesie około 3,4 km, w tym 1,44 km tunelu, który zgodnie z uzyskaną w 2010 roku decyzją środowiskową, zostanie wykonany w technologii "tarczy drążonej". Średnica wewnętrzna tunelu będzie wynosić 12 m; zostanie w nim wykonana dwukierunkowa jezdnia, poniżej jezdni powstanie również tunel ewakuacyjny.

Magistrat liczy, że pierwsze samochody przejadą tunelem na przełomie 2021 i 2022 r. Przejazd przez tunel będzie bezpłatny przez pierwszych pięć lat jego użytkowania.

Barbara Michalska, pierwsza wiceprezydent miasta mówiła w czwartek, że "w wariancie optymistycznym, bez odwołań, już w połowie roku będziemy znali wykonawcę budowy, a w wariancie pesymistycznym - może się to odbyć pod koniec 2017 r."

- Około roku będą trwały parce projektowe, a także uzyskanie pozwoleń na budowę. Pierwsze roboty pojawią się najwcześniej w 2019 r. Wykonawca w przeciągu trzech lat będzie wiercił pod Świną otwór i instalował konstrukcję. W 2021 r. powinniśmy zakończyć prace - powiedziała wiceprezydent.

Odpowiadając na pytanie dziennikarzy dotyczących obecnych przepraw przez Świnę, prezydent Żmurkiewicz zapewnił, że "nie będzie żadnych komplikacji na torze wodnym podczas budowy tunelu, gdyż wybrano metodę wiercenia".

W kwietniu 2016 r. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) ogłosiła przetarg na zaprojektowanie i budowę tunelu. Do konkursu zgłosiło się 14 podmiotów krajowych i zagranicznych. Jak poinformowała media GDDKiA, podpisanie umów jest planowane w 2017 r.

Kryteria przetargu to przede wszystkim cena (90 proc.) i czas realizacji inwestycji (10 proc.) Wybrany wykonawca będzie miał od 47 do 50 miesięcy na realizację zadania, w tym 15 miesięcy na prace projektowe i uzyskanie zezwolenia na realizację inwestycji. Z czasu realizacji robót budowlanych będą wyłączane okresy zimowe.

Świnoujście jest jedynym miastem w Polsce leżącym na kilkudziesięciu wyspach, z których tylko trzy są zamieszkałe (Uznam, Wolin i Karsibór). Na wyspie Uznam znajduje się centrum administracyjno-usługowe i dzielnica nadmorska wraz z obiektami turystyczno-uzdrowiskowymi, to tutaj mieszka 80 proc. mieszkańców Świnoujścia. Miasto nie ma drogowego połączenia z siecią dróg krajowych. Działają w nim dwie przeprawy promowe.

Budowa tunelu - według władz miasta - to konieczność. Dwa lata temu w sezonie letnim obłożenie miejsc noclegowych sięgnęło prawie 100 proc., a z przepraw promowych w 2015 r. skorzystało ponad 2 mln samochodów. Prawie czterdziestoletnie promy już niedługo nie będą w stanie obsłużyć rosnącej liczby pasażerów - przewiduje miasto. W sezonie letnim dziennie z przepraw korzysta nawet ok. 11 tys. samochodów.

wiadomości
gospodarka
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(51)
pan_nikt
10 miesięcy temu
Dlaczego nie pomyslano o pieszym i rowerzyście by mogli tez pokonac ten tunel? Ewentualnie potrzeba trugi tunel dla pociągu
Hestolades
10 miesięcy temu
Turyści dostali w końcu tunel. Mieszkańcy Świnoujścia bardziej potrzebują grobli 25 km przez Zalew Szczeciński do Szczecina, co skraca podróż Szczecin Świnoujście do przejazdu jak przez dzielnicę dużego miasta. A oni zamiast wysypywać piasek z pogłębiania kanału żeglugowego w odpowiednim miejscu dla budowy grobli, to wyspę dla ptaszków na zalewie usypali. Jak robili tunel, to usypali górę piachu w mieście jako nową sralnię dla piesków. Ciekawe, jakie będą mieć miny, jak jeden z drugim przedsiębiorca, załamany rosnącym ZUS-em i jego rozliczaniem, gdzie tylko włosy z głowy wyrywać gdy się to liczy, postawi w tym tunelu swoje zatankowane do pełna auto w poprzek i się w nim podpali, by tylko tak zaprotestować przeciwko Nowemu Ładowi i podwyżkom składek na ZUS, ich komplikowaniu, które nas ekonomicznie wykańczają. Tak więc, tunel dobrze że jest, ale grobla do Szczecina przez zalew jest bardziej potrzebna dla mieszkańców, czy to na zakupy, czy do lekarzy.
Parodia w Świ...
7 lat temu
Skandal
beznadzieja!!...
7 lat temu
[QUOTE] Przejazd przez tunel będzie bezpłatny przez pierwszych pięć lat jego użytkowania [/QUOTE] a pomysł miasta ? czy państwa ? ŻAŁOSNE
Anna
7 lat temu
Po tej inwestycji zagłosuję na PiS jeśli się uda. Dla naszego miasta to powietrze na świat.
...
Następna strona