Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
oprac. Jacek Bereźnicki
|

Gigantyczna kara UOKiK dla Aflofarmu. Polska firma zapłaci 26 mln zł za wprowadzanie konsumentów w błąd

27
Podziel się:

Wątpliwości Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wzbudziły reklamy suplementów diety RenoPuren Zatoki Hot i RenoPuren Zatoki Junior, które były emitowane w telewizji i w internecie w 2015 i 2016 roku.

Aflofarm musiał zmienić reklamy suplementu diety RenoPuren Zatoki Hot.
Aflofarm musiał zmienić reklamy suplementu diety RenoPuren Zatoki Hot. (YouTube)

Reklamy suplementów diety RenoPuren Zatoki Hot i RenoPuren Zatoki Junior sugerowały, że te środki spożywcze posiadają właściwości lecznicze. Tak uznał UOKiK po półtorarocznym dochodzeniu i nałożył na polską firmę Aflofarm karę w wysokości 26 mln zł.

Wątpliwości Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wzbudziły reklamy suplementów diety RenoPuren Zatoki Hot i RenoPuren Zatoki Junior, które były emitowane w telewizji i w internecie w 2015 i 2016 roku.

"Suplementy diety nie leczą ani nie zapobiegają chorobom - są środkami spożywczymi, czyli żywnością" - pisze UOKiK. Zdaniem urzędu, suplementy RenoPuren Zatoki Hot i RenoPuren Zatoki Junior "były prezentowane tak, aby sprawiały wrażenie, że mają właściwości lecznicze".

- Nie zgadzamy się z decyzją UOKiK-u, który zakwestionował reklamę RenoPurenu, ani tym bardziej z orzeczoną nieproporcjonalną i rażąco wysoką karą - stwierdził Jacek Furman, prezes Aflofarmu w komentarzu przesłanym money.pl mailem. - Odwołaliśmy się od decyzji i sprawa zostanie rozstrzygnięta na drodze sądowej - dodał.

Zobacz także: Wideo: czy wszystkie suplementy diety są złe?

W błąd konsumentów - zdaniem UOKiK-u - miała wprowadzać nie tylko fabuła, ale także scenografia oraz scenariusz reklam. Jak przypomina urząd, w reklamach RenoPuren Zatoki Hot występowała aktorka, której dolegliwości związane z zatokami ustąpiły po spożyciu suplementu diety, a także sugerowano, że bohaterka jest lekarzem.

Za nieuprawnione w przypadku suplementu diety uznano także hasła sugerujące lecznicze właściwości RenoPurenu: "Nie odwołujemy wizyt? - Nie, zatoki już w porządku, mam RenoPuren". W reklamie pojawiały się też napisy "oczyszcza zatoki", "podnosi odporność" i "zdrowe zatoki na długo".

Aby sprawdzić, jak reklamy były odbierane przez konsumentów, UOKiK zlecił firmie TNS przeprowadzenie badania odbioru reklam RenoPurenu. Wyniki potwierdziły zarzuty stawiane Aflofarmowi.

Jak pisze UOKiK, "znaczna część badanych konsumentów myśli, że produkty te mają właściwości lecznicze". - Badania potwierdziły, że konsumenci, oglądający reklamy RenoPuren Zatoki Hot i RenoPuren Zatoki Junior, byli wprowadzani w błąd. Myśleli, że reklamowane produkty mają właściwości lecznicze. A suplementy diety są żywnością, nie leczą - podkreśla Marek Niechciał, prezes UOKiK.

- Konsumenci nie potrafią odróżnić suplementu diety od leku, dlatego reklama musi rzetelnie informować o właściwościach produktu - zwraca uwagę Niechciał. - Lek jest w świadomości odbiorców bardziej atrakcyjny od suplementu. Ponadto pod wpływem błędnych informacji rodzice mogli kupić dzieciom, które mają chore zatoki, RenoPuren Zatoki Junior, zamiast pójść do lekarza - dodaje prezes UOKiK.

UOKiK zdecydował się na nałożenie bardzo wysokiej kary na producenta RenoPurenu. Kara za wprowadzanie konsumentów w błąd wyniosła 25 809 824 zł, a spółka musiała zmienić zakwestionowane przez UOKiK reklamy.

Dodatkowo, Aflofarm Farmacja Polska została zobowiązana do publikacji na własny koszt oświadczeń o tym, że wprowadzała w błąd. Pojawią się w telewizji Polsat, TVP 1 na YouTube, gdy decyzja będzie prawomocna.

W toku pozostaje jeszcze postępowanie, które UOKiK prowadzi przeciwko Aflofarmowi w sprawie suplementu diety Magmisie.

Wiadomość o olbrzymiej karze dla Aflofarmu przyszła w wyjątkowo niefortunnym dla polskiej spółki momencie. Decyzja UOKiK-u została ogłoszona nazajutrz po przyznaniu prezesowi Aflofarmu, Jackowi Furmanowi Nagrody Specjalnej w konkursie EY Przedsiębiorca Roku.

Aflofarm Farmacja Polska produkuje leki na receptę i bez, wyroby medyczne, suplementy diety oraz kosmetyki. Jest liderem w Polsce w sektorze leków bez recepty, a od kilku lat jest największym reklamodawcą w Polsce.

wiadomości
gospodarka
gospodarka polska
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(27)
Lora
4 lata temu
firma oparta na kłamstwie to nie ma się co dziwić
Tomasz
6 lat temu
Używam Renopuren od 3 miesięcy. Bardzo mi pomógł, po wielu bezskutecznych próbach z innymi lekami. Pozwolił odstawić Xylometazolin, który stosowałem od wielu lat. Tyle w temacie.
marek z konst...
6 lat temu
Przecież oni we wszystkim mają cukier puder … te suplementy to nie zła ściema, reklamą działa a ludzie są głupi i kupują. Potem wychodzi taki na środek i dostaje nagrode "bizmesemna roku " brak słów. Juz dawno sie powinni sie wziaść za te suplementy diety, bo na opakowaniu mozesz napisać wszystko i potem takie garażówki z pod radomia kręcą lody na ludzkiej nie wiedzy
Birkut
6 lat temu
Co za bełkot. Oczywiście, że suplementy mają właściwości lecznicze. To nie jest zwykła żywność. Witaminy, C D Wapń, Magnez, Kwas foliowy itd. To wszystko są suplementy, i mają wpływ na zdrowie. Nie rozumiem jak prawnicy chcą udowodnić, że np. Wit C + rutoza nie pomaga przy zwalczaniu infekcji, Wapń przy uczuleniach, magnez przy drganiach mięśni itd. To powrót do średniowiecza. Może teraz zamiast dbać o zdrowie w kieszeni obowiązkowy różaniec?
Mi
6 lat temu
Kiedyś gdy do miasta przyjeżdżał wóz z "cudownymi lekami" ludzie po tym jak zorientowali się że owe leki to "lipa " brali widły , pochodnie etc i wyganiali w/w sprzedawców . Dziś nadajemy im tytuł Biznesmena Roku - to jawna kpina preparaty(nie leki) tej firmy to żerowanie na ludzkiej naiwności i dobrze że ich ukarano choć mają b.wiele podobnych i podobnie reklamowanych nie działających produktów
...
Następna strona