Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Czyste powietrze to jedno z wyzwań miast. "Sojusz z biznesem pozwoliłby wymienić autobusy na niskoemisyjne w dekadę"

2
Podziel się:

Jednym z wyzwań stojących przed polskimi miastami jest zapewnienie mieszkańcom czystego powietrza. Skuteczna walka ze smogiem musi odbywać się na wielu polach - zgodzili się uczestnicy panelu na ten temat, który odbył się przy okazji Forum Ekonomicznego w Krynicy.

Czyste powietrze to jedno z wyzwań miast. "Sojusz z biznesem pozwoliłby wymienić autobusy na niskoemisyjne w dekadę"
(wp.pl)

- Polska musi zacząć stawiać sobie ambitne cele. Skuteczny sojusz rządu, samorządu i biznesu umożliwiłby wymianę wszystkich autobusów w Polsce na niskoemisyjne w dekadę - mówił Jacek Libucha z Boston Consulting Group. Podawał przykład chińskiego miasta Shenzen, w którym intensywne działania na rzecz walki ze smogiem w kilku dziedzinach jednocześnie, doprowadziły do zmniejszenia stężenia szkodliwych pyłów PM2,5 w tej 12-milionowej aglomeracji o 30 procent w zaledwie 5 lat.

Zobacz też: Darmowa komunikacja miejska w każdym mieście?

Chińczykom sukces udało się osiągnąć między innymi dzięki gigantycznym nakładom na niskoemisyjny transport publiczny. Zdaniem panelistów to jeden z głównych kierunków, w które powinien popłynąć szeroki strumień finansowania.

- Obok elektromobilności, której kibicujemy, jest sprawdzona, dobra technologia - gazomobilność - mówił Henryk Mucha, prezes PGNiG Obrót Detaliczny. - Gaz to najbardziej ekologiczny produkt energetyczny w Polsce. Jeszcze kilka lat temu cena autobusu napędzanego mieszanką CNG była wyższa o ok. 30-40 proc. Dziś jest praktycznie taka sama.

W autobusy na gaz coraz częściej inwestują samorządy. Tylko w ciągu ostatnich dwóch lat władze polskich miast złożyły zamówienia na 250 takich pojazdów. 70 z nich jeździ już po Tychach, 40 - w Rzeszowie. Samorządy robią większe zakupy, bo rząd zmniejsza akcyzę na paliwo CNG.
- W przyszłym roku na ulice ma wyjechać kolejnych kilkaset. Do tego pojazdy komunalne - mówił Henryk Mucha. - Z samorządem biznes robi się fantastycznie, bo to są ludzie, którzy umieją liczyć pieniądze - dodaje.
Czytaj też: Rządowe sukcesy i porażki w walce ze smogiem. Oto, jak działa taryfa grzewcza
Transport to oczywiście nie jedyny truciciel polskiego powietrza. - W Polsce jest ok. 4 milionów domów jednorodzinnych, tylko milion używa gazu. Reszta pali w piecach, bardzo często śmieciami - mówił prezes PGNiG Obrót Detaliczny.
Dlatego zdaniem ekspertów priorytetowa w walce ze smogiem powinna być likwidacja pieców na paliwa stałe na rzecz kotłów gazowych lub podłączenia do sieci ciepłowniczej, a także budowa infrastruktury dla aut elektrycznych.
Paneliści zwracali uwagę na błędne koło zakupu aut elektrycznych. Brak infrastruktury zniechęca Polaków do zakupu "elektryków”, a mała liczba aut elektrycznych na drogach nie napędza inwestycji w stacje ładowania.
Mimo rozwoju technologii mniej szkodliwych dla środowiska i kolejnych inwestycji biznesu w poprawę jakości powietrza w Polsce, jak podkreślali zgodnie wszyscy uczestnicy dyskusji, niezbędne jest większe zaangażowanie państwa.

* * Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl* *

krynica 2018
wiadomości
wideo
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
KOMENTARZE
(2)
FranekGG
6 lat temu
Dobrze, że na Forum poruszono temat autobusów ekologicznych, nieco odstawiajac na boczny tor kwestie EV, która jest zdecydowanie melodią dalekiej przyszłości w Polsce. Natomiast elektryczne autobusy już jeżdzą po polskich (i nie tylko!) miastach, zbierają dobre recenzje, technologia się stale rozwija - za co odpowiedzialne są też polskie firmy - np. Impact baterie.
Pol
6 lat temu
[QUOTE] W Polsce jest ok. 4 milionów domów jednorodzinnych, tylko milion używa gazu.Trzeba zapłacić ok 2tys.za grzanie gazem.Mało kogo na to stać.Jeśli właścicielem nie jest bogacz,a takich jest mało właścieli to nikt nie używa gazu jako paliwa. [/QUOTE]