Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Miasto podpisało umowę na pierwszy etap przebudowy rynku. Najpierw zmiana torów i przystanków

0
Podziel się:

Katowice jeszcze bardziej rozkopane? Tak, w lutym rusza przebudowa centrum.

Miasto podpisało umowę na pierwszy etap przebudowy rynku. Najpierw zmiana torów i przystanków

Dwanaście miesięcy i cztery fazy prac, sporo zmian w organizacji ruchu i rozkopane okolice katowickiego rynku. To pierwszy etap przebudowy centrum. W środę władze Katowic podpisały umowę z budowniczymi – polsko – hiszpańskim konsorcjum firm na czele z firmą NDI. Koszt etapu to ponad 28 mln zł. Roboty ruszą w pierwszej połowie lutego. Radzimy: przygotujcie się na zamieszanie. W środę nadal nie było wiadomo, jak będzie wyglądała organizacja ruchu przez najbliższe 12 miesięcy. Jak zapowiadali urzędnicy objazdy będą ustalane wraz z postępem prac. A tramwaje, autobusy? Cóż, tu też sporo niewiadomych. Tak będzie wyglądać centrum Katowic. Szczegółowe wizualizacje! - Ruch będzie utrzymany na tyle, na ile to będzie możliwy - zadeklarował, dość ogólnie, Roman Urbańczyk, prezes KZK GOP. Co nas więc czeka? Pierwszy etap przebudowy zakłada przebudowę torowiska na odcinku od Ronda do skrzyżowania ulic Kochanowskiego i Kościuszki. Tory na rynku zostaną przeniesione bliżej Zenita i Teatru Śląskiego, a główny przystanek
przeniesiony w stronę Spodka. Znikną tory z Pocztowej, a tramwaje w dwóch kierunkach będą jeździły u. św. Jana. Powstanie też most tramwajowy nad rzeką Rawą. Etap podzielony został na cztery fazy. Pierwsza z nich rozpocznie się w lutym i potrwa do 6 miesięcy. W tym czasie zamknięta zostanie ulica św. Jana, rozpocznie się przebudowa infrastruktury podziemnej, kanalizacji, jezdni i torów. Tramwaje będą kursowały w dwóch kierunkach, wahadłowo ulicą Pocztową. Z Pocztowej znikną miejsca parkingowe. Ruch kołowy ulicą będzie odbywał się tak jak obecnie - z rynku w stronę ul. Dworcowej (docelowo, po przebudowie będzie odwrotnie). Gdy ul. Św. Jana zostanie przebudowana. Zamknięta zostanie ul. Pocztowa i dopiero wówczas rozpocznie się demontaż torów z jezdni. Druga faza zakłada przebudowę torowiska w części ulicy Warszawskiej i 3 Maja - wówczas odcinki tych ulic zostaną zamknięte dla ruchu. Powstanie nowy skręt z ul. Św. Jana w ul. Warszawską. Podczas trzeciej fazy nastąpi przesunięcie torowiska - na długości od rynku
do ul. Moniuszki tory zostaną przesunięte na wschód, czyli bliżej Teatru Śląskiego. W fazie czwartej zaplanowano przebudowę torowiska na alei Korfantego. Na czas tych prac tramwaje będą jeździły wahadłowo jednym torem. Zajęty będzie też jeden z pasów ruchu. Jak deklaruje KZK GOP ruch tramwajowy między rynkiem a pętlą w Brynowie będzie przez cały okres robót zachowany. Przerwy w kursowaniu tramwajów mają występować czasowo, wówczas związek uruchomi autobusową komunikację zastępczą. W czasie przebudowy św. Jana, autobusy tak jak obecnie, wyjeżdżające z rynku pojadą na południe ulicą Pocztową. Docelowo jednak przystanek zostanie przesunięty na północ, bliżej Spodka. Konkurs na projekt katowickiego rynku rozpisany. Miasto chce przyciągnąć zagranicznych architektów Koszt realizacji pierwszego etapu, to ponad 28 mln zł. Dopiero pod koniec pierwszego kwartału tego roku zostanie ogłoszony przetarg na drugi etap przebudowy, który zakłada przebudowę jezdni i pierzei Korfantego, a także infrastruktury podziemnej alei.
Nadal brakuje projektu zagospodarowania przestrzeni publicznych na samym rynku i placach, które powstaną m.in. przed Teatrem Śląskim, czy między Skarbkiem a bankiem ING. Na tę część przebudowy - projekt zagospodarowania przestrzeni publicznych na rynku – urzędnicy rozpisali międzynarodowy konkurs architektoniczny, rozstrzygnięcie ma nastąpić w czerwcu tego roku. Podzielona na etapy przebudowa Śródmieścia ma potrwać do 2015 r. i kosztować w sumie ok. 288 mln zł. Nowy rynek będzie kosztować 1,6 miliona. Co na nim się znajdzie?

wiadomości
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
KOMENTARZE
(0)