Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

KE-niebieski przycisk - internet - zakupy

0
Podziel się:

Zakupy w internecie będą łatwiejsze, bariery w sieci zlikwidowane, a prawa konsumentów lepiej chronione - tak mówi Komisja Europejska i przedstawia projekt przepisów w tej sprawie. Chodzi o stworzenie unijnego systemu określającego wspólne warunki sprzedaży i kupna, czyli o tak zwany "niebieski przycisk".

Jeśli na przykład Polak będzie chciał kupić pralkę w niemieckim sklepie internetowym, albo Belg zainteresuje się sprzętem elektronicznym w czeskim i wybierze niebieski przycisk na stronie, potwierdzi tym samym, że transakcję przeprowadza według prawa unijnego, a nie krajowych przepisów.
Rozwieje to wątpliwości, co do warunków ewentualnej reklamacji, wymiany towaru, czy zwrotu pieniędzy, bo będą one ujednolicone. Komisja Europejska argumentuje, że różne przepisy obecnie obowiązujące w 27. krajach członkowskich utrudniają zakupy w sieci i powodują bariery na jednolitym rynku wewnętrznym. Klienci niechętnie kupują w internecie, a bywa, że i same firmy wycofują się z transakcji bojąc się komplikacji prawnych. "W rezultacie tylko 7 procent konsumentów robi zakupy w zagranicznych sklepach internetowych w Unii Europejskiej i tylko jedna firma na dziesięć decyduje się na sprzedaż zagraniczną w sieci.
To wyjątkowe marnotrawstwo możliwości. Utrudnienia w transgranicznym handlu powodują, że przedsiębiorcy tracą co najmniej 26 miliardów euro rocznie" - powiedziała wiceprzewodnicząca Komisji Europejskiej Viviane Reding. Podkreśliła też, że wprowadzenie unijnego systemu pozwoli zlikwidować przeszkody i przyczyni się do pobudzenia wzrostu gospodarczego. Teraz propozycjami Komisji zajmą się unijne rządy i Parlament Europejski.
Wątpliwości już wyraziła europejska organizacja konsumencka, która stwierdziła, że są to eksperymentalne rozwiązania, które mogą wywołać jeszcze większą niepewność klientów.

IAR

wiadomości
IAR
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
KOMENTARZE
(0)