Osoba, która zamierza zmienić dostawcę usług telefonicznych zachowując dotychczasowy numer telefonu, powinna taki fakt zgłosić nowemu operatorowi. W razie udzielenia pełnomocnictwa to on zajmie się wszystkimi formalnościami, łącznie z wypowiedzeniem umowy dotychczasowemu dostawcy usług.
Jeśli wniosek zostanie złożony osobiście, operator komórkowy musi go rozpatrzyć w ciągu 6 godzin, natomiast stacjonarny ma na to jeden dzień roboczy. Po pozytywnym rozpatrzeniu wniosku na przeniesienie numeru operator komórkowy ma jeden dzień roboczy, a stacjonarny musi to zrobić w ciągu 7 dni roboczych.
Od dziś osoba korzystająca z usług operatora sieci stacjonarnej ma również prawo żądać przeniesienia dotychczasowego numeru w razie przeprowadzki. Nowe prawo reguluje też zasady zmiany numeru, gdy dalsze korzystanie z dotychczasowego jest dla abonenta uciążliwe. W przypadku otrzymywania uciążliwych połączeń operator ma 21 dni na rozpatrzenie wniosku w tej sprawie.
W razie niezrealizowania przez któregoś z operatorów obowiązków nałożonych przez rozporządzenie abonent może poprosić o interwencję Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej. Nowelizacja nakłada też na operatorów telekomunikacyjnych obowiązek przechowywania danych przez dwa lata. Ma to służyć przede wszystkim wykrywaniu przestępstw.