Od władz miasta będzie zależało, jakie inwestycje komercyjne będą mogły być poczynione na dworcach. Prezes PKP S.A. Andrzej Wach zaznacza, że warunek jest jeden: dworzec nie może zmienić swojego dotychczasowego przeznaczenia.
Pierwszym dworcem wyremontowanym za pieniądze prywatnych inwetorów jest warszawski Dworzec Wileński. W starym i zaniedbanym budynku powstał hipermarket, do którego podróżni dojeżdżają pociągiem.
Zdaniem Pawła Olczyka z PKP, Polska powinna skorzystać z rozwiązań włoskich. Tamtejsze dworce stają się często miejscami pracy, odpoczynku i rozrywki.
W ostatnich latach PKP SA zmodernizowały już dworce w Białymstoku, Częstochowie, Lublinie, Skierniewicach i Gdańsku. Na ten rok zaplanowane są remonty pięciu kolejnych - w Zielonej Górze, Ostrowie Wielkopolskim, Kędzierzynie Koźlu, Tarnowie i Przemyślu.
Kolejarze szacują, że budowa nowych dworców w Gdyni, Kielcach i Katowicach będzie kosztować co najmniej 800 mln zł.