Zdaniem Parlamentu, efekty inwestowania w edukację i kształcenia można zauważyć z pewnym opóźnieniem, dlatego rządy powinny planować długoterminowo, ustalając priorytety na szczeblu lokalnym i narodowym. Raport zawiera szereg zaleceń, mówiących, jak przywrócić skuteczność oraz sprawność nauczania w szkole podstawowej, średniej i na uniwersytetach. Proponuje, by poważniej traktować kształcenie przedszkolne i więcej w nie inwestować, gdyż właśnie ono tworzy podstawy do dalszej edukacji i zapewnia nam później największą wydajność.
Eurodeputowani wezwali państwa członkowskie do partnerskiej współpracy przy realizowaniu programów szkolenia zawodowego. Zwrócili też uwagę, że skuteczny program kształcenia i szkoleń ma pozytywny wpływ na zamożność społeczeństwa i wzrost gospodarczy. Wydłużenie nauki szkolnej o rok zwiększa produkcyjność w krajach Unii o ponad 6 procent. Przewiduje się, że w 2010 roku będzie już tylko 15 procent miejsc pracy dla osób z wykształceniem podstawowym, czyli o połowę mniej niż obecnie.