Druga poprawka przewiduje, że Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji, określając w projekcie budżetu kwotę dla mediów publicznych, nie jest związana żadnym limitem. Wczoraj sejmowa Komisja Kultury i Środków Przekazu wypowiedziała się przeciwko tym zmianom. Poparła natomiast trzecią poprawkę, dotyczącą natomiast zakazu przerywania reklamą audycji powstających za publiczne pieniądze w mediach komercyjnych.
Przewodnicząca sejmowej komisji kultury Iwona Śledzińska-Katarasińska podkreśliła, że poprawka dotycząca wspierania chrześcijańskiego systemu wartości wzbudziła szczególnie burzliwą dyskusję. Za głosował 11 członków komisji, a przeciw - 12. Przewodnicząca zaznaczyła, że w świetle konstytucji wspieranie jednego z systemów religijnych może być uznane za faworyzowanie go.
Ustawa medialna zmienia system finansowania mediów publicznych - od 2010 roku likwiduje abonament radiowo-telewizyjny, a w zamian wprowadza finansowanie z budżetu państwa. Z dniem wejścia w życie ustawy wygasną obecne kadencje Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji oraz zarządów i rad nadzorczych TVP i Polskiego Radia. Ich członkowie mają pełnić swoje funkcje do czasu powołania następców. Jedną z ważniejszych zmian, które wprowadzi ustawa, będzie też przekształcenie regionalnych oddziałów TVP w samodzielne spółki.