Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

28 zmów cenowych rozbił UOKiK w 2010 r.

0
Podziel się:

28 zmów cenowych w 2010 r. rozbił Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Wykryte zmowy dotyczyły m.in. rynku wyrobów ogrodniczych, kominków, odzieży i usług portowych -
poinformowała w środę rzeczniczka Urzędu Małgorzata Cieloch.

28 zmów cenowych w 2010 r. rozbił Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Wykryte zmowy dotyczyły m.in. rynku wyrobów ogrodniczych, kominków, odzieży i usług portowych - poinformowała w środę rzeczniczka Urzędu Małgorzata Cieloch.

Prawo zakazuje porozumień, których celem lub skutkiem jest wyeliminowanie, naruszenie lub ograniczenie konkurencji, np. poprzez wspólne ustalanie cen towarów i usług czy podział rynku - przypomniała rzeczniczka. Zakazane są zmowy nie tylko pomiędzy konkurentami, ale również przedsiębiorcami działającymi na różnych szczeblach obrotu. Za udział w niedozwolonym porozumieniu grożą sankcje do 10 proc. rocznych przychodów - poinformowała Cieloch.

Rozstrzygnięcia prezes UOKiK dotyczyły m.in. rynku hurtowej sprzedaży produktów ogrodniczych. Zmowa polegała na ustaleniu minimalnych cen odsprzedaży produktów wytworzonych przez firmę Ogrody Polskie w Wrocławia, m.in. nawozów, nasion czy mieszanek traw. Podzielono też rynek - ustalono, w których regionach poszczególni przedsiębiorcy będą sprzedawać towary na zasadach wyłączności. Z ustaleń UOKiK wynika, że zmowa trwała od stycznia 2004 r. do czerwca 2008 r. i brało w niej udział sześć podmiotów - oprócz Ogrodów Polskich, Green-Land Service z Warszawy, Pest-Ario z Legnicy, Przedsiębiorstwo Handlowe "Biedronka" z Gdańska, Krokus 2 z Myślenic, Res-Gal z Rzeszowa i Biabor z Ignatek pod Białymstokiem.

UOKiK wykrył też zmowę cenową miedzy producentem kominków Jotul Polska z Gdańska i jej przedstawicielami handlowymi. W umowach z dystrybutorami firma zobowiązywała ich do sprzedaży produktów zgodnie z cennikiem oraz samodzielnego stosowania rabatów i promocji. W zmowie od 2000 do 2009 r. uczestniczyło 73 partnerów handlowych. Jotul Polska została ukarana kwotą prawie 31,2 tys. zł, a 26 przedstawicieli handlowych - łącznie 185,6 tys. zł. Pozostałych nie ukarano finansowo, ze względu na poziom ich przychodów.

Na rynku wyrobów odzieżowych UOKiK ukarał kwotą prawie 162,2 tys. zł firmę VF Polska Distribution z Warszawy i jej kontrahentów. Spółka produkuje odzież i dystrybuuje popularne marki. Firma zawarła z częścią swoich partnerów handlowych umowy, w których zobowiązuje ich do przestrzegania rekomendowanych cen detalicznych. Kary musiały zapłacić też firmy Intersport Polska z Cholerzyna pod Krakowem, Misiek Bury z Zakopanego, Cerro Torre Sport z Krakowa, Trekker Sport z Poznania, Alp z Mikołowa, Sklep Sportowy Dyskobol ze Szczecina oraz Espina-Sport z Gdańska. Przedsiębiorcy zaprzestali stosowania zabronionej praktyki.

"Niedozwolone porozumienia nie muszą dotyczyć powszechnie dostępnych dóbr, ale również usług skierowanych do wąskiej grupy odbiorców" - podkreśliła Cieloch. W Szczecinie trzy spółki wspólnie ustaliły stawki za cumowanie statków przy eksploatowanych przez nie nabrzeżach Portu Morskiego w Szczecinie. Prezes Urzędu nałożyła kary prawie 42 tys. zł na firmę DB Port Szczecin, 23 tys. zł na spółkę Elewator Ewa oraz 7 tys. zł. na Fast Terminals.

Wszystkie decyzje Prezes UOKiK są nieprawomocne i firmy mogą odwołać się od nich do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów - podała rzeczniczka.(PAP)

ago/ drag/

wiadomości
pap
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)