380 tys. osób uzyskało dotychczas loginy i hasła umożliwiające korzystanie z osobistego konta w Zintegrowanym Informatorze Pacjenta. Działający od 1 lipca system pozwala sprawdzić m.in. gdzie się leczyliśmy w ramach NFZ i jakie leki refundowane zaordynował nam lekarz.
W środę podczas obrad sejmowej komisji ds. kontroli państwowej wiceprezes Narodowego Funduszu Zdrowia Zbigniew Teter poinformował, że dostęp do systemu co tydzień uzyskuje kolejne 5 tys. osób. Dotychczas jest 100 zgłoszeń kwestionujących dane na temat leczenia zapisane w ZIP, są one kontrolowane - poinformował wiceprezes.
Login i hasło do ZIP pacjenci mogą uzyskać w wojewódzkich oddziałach i delegaturach NFZ, a także w mobilnych punktach NFZ tworzonych na kilka dni np. w urzędach samorządowych. Udostępnienie ich zajmuje zaledwie kilka minut.
Internetowy Dostęp do Informatora pozwala sprawdzić historię leczenia w ramach NFZ - z jakich świadczeń pacjent korzystał, gdzie były udzielane i jaki był ich koszt. ZIP pozwala także zweryfikować status własnego ubezpieczenia, czy dowiedzieć się na jakim etapie realizacji jest skierowanie do sanatorium. Przez internet można sprawdzić, w których szpitalach i przychodniach można leczyć się bezpłatnie oraz w jakich godzinach pracuje dany szpital czy przychodnia i jak tam dojechać.
Głównym celem ZIP jest realizacja prawa pacjenta do informacji. Pacjenci mogą zgłosić do NFZ wątpliwości, jeżeli np. według historii leczenia znajdzie się świadczenie medyczne, z którego faktycznie nie korzystali.(PAP)
ago/ bno/