Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

40 dni do Euro - z infrastrukturą różnie

0
Podziel się:

Większość lotnisk w miastach, w których odbędą się mecze Euro 2012, jest
już przygotowanych na przyjęcie kibiców. Gorzej wygląda sytuacja na drogach i kolei - wciąż trwają
prace na A2, a czas przejazdu pociągiem między miastami pozostawia wiele do życzenia.

Większość lotnisk w miastach, w których odbędą się mecze Euro 2012, jest już przygotowanych na przyjęcie kibiców. Gorzej wygląda sytuacja na drogach i kolei - wciąż trwają prace na A2, a czas przejazdu pociągiem między miastami pozostawia wiele do życzenia.

Transport lotniczy

Lotnisko Chopina w Warszawie do obsługi większej liczby osób nie wybuduje specjalnej infrastruktury; wykorzysta tę, którą ma. Władze lotniska zdecydowały, że w czasie Euro 2012 ponownie otworzą zamknięty w 2009 r. terminal Etiuda, który wcześniej obsługiwał pasażerów tanich linii lotniczych. Etiuda podczas imprezy będzie wspomagała główny terminal tylko wtedy, kiedy w nowym obiekcie zbyt wielu pasażerów będzie długo oczekiwać na wylot po meczach.

"Po 15 maja rozpoczniemy w tym budynku prace przygotowawcze. Dawna Etiuda jest w pełni przystosowana do zainstalowania sprzętu potrzebnego do obsługi kontroli bezpieczeństwa. Ma odpowiednie instalacje, których nie zdemontowano. Terminal trzeba tylko powtórnie wyposażyć w niezbędne urządzenia" - powiedział PAP rzecznik Lotniska Chopina Przemysław Przybylski.

Na parkingu w rejonie Etiudy ma powstać tzw. strefa buforowa, w której kibice mają czekać na wylot. Mają tam zostać rozstawione namioty, w których będzie można coś zjeść i napić się.

"Trwają już pewne przeróbki w nowym terminalu. Chodzi m.in. o zwiększenie liczby stanowisk kontroli bezpieczeństwa, a także powiększenie tej części, w której pasażerowie oczekują w kolejce do kontroli" - powiedział Przybylski. Władze lotniska zapewniają, że będzie ono mogło przyjąć dziennie nawet 30 tys. kibiców plus ruch niezwiązany z Euro. W 2011 r. port obsłużył ponad 9,3 mln pasażerów.

Do przyjęcia kibiców gotowy jest Port Lotniczy we Wrocławiu. W marcu oddano do użytku drugi terminal lotniska. Przepustowość pasa startowego, dzięki zrealizowanej inwestycji i budowie nowego radaru, wzrosła ponaddwukrotnie. Jak zapewniają władze lotniska infrastruktura i służby są w stanie w ciągu godziny obsłużyć 4 tys. pasażerów. Lotnisko spodziewa się, że najwięcej zorganizowanych grup i prywatnych osób przyleci prywatnymi maszynami z Rosji. Na drugim miejscu będą Grecy, a na trzecim Czesi. Natomiast dla najważniejszych gości, takich jak np. Władimir Putin, który być może przyleci do Wrocławia na mecz reprezentacji Rosji, została przygotowana specjalna strefa, dedykowany personel i osobna odprawa.

Na obsługę kibiców gotowy jest także Port Lotniczy im. Lecha Wałęsy w Gdańsku. W marcu oddano nowy terminal pasażerski. Jak podkreślał wówczas minister transportu Sławomir Nowak, terminal w Gdańsku jest jednym z najnowocześniejszych obiektów lotniskowych w Polsce. Dzięki niemu port w Gdańsku będzie mógł obsłużyć 5 mln pasażerów rocznie; dwukrotnie więcej niż dotychczas. Terminal ma trzy kondygnacje nadziemne i jedną podziemną. Wcześniej oddano do użytku m.in. drogę kołowania, płytę postojową i stanowiska do odladzania samolotów.

W Porcie Lotniczym Poznań-Ławica od maja rozpocznie się eksploatacja nowowybudowanej drogi kołowania oraz rozbudowanej płyty postojowej dla samolotów. Zakończono rozbudowę płaszczyzn lotniskowych obejmujących równoległą drogę kołowania, która przebiega wzdłuż pasa startowego na całej długości 2,5 km i jest z nim połączona dwoma tzw. ścieżkami szybkiego zjazdu oraz dodatkową drogą kołowania. Realizacja tego zadania zwiększa przepustowość portu. Użytkowanie drogi kołowania zapewni możliwości realizacji do 30 operacji na godzinę. Ponadto w porcie rozbudowano płytę postojową mieszczącą do sześciu samolotów typu Airbus A320 lub Boeing 737.

Od końca marca pozwolenie na użytkowanie ma nowowybudowany terminal pasażerski, mieszczący strefę przylotów. Jak podkreślają przedstawiciele lotniska, realizacja inwestycji pozwoli na przyjęcie i sprawną obsługę ruchu pasażerskiego w trakcie Euro 2012. Obecnie w Poznaniu odprawianych jest ok. 1,5 mln pasażerów rocznie, w przyszłości port lotniczy obsłuży rocznie trzymilionowy ruch pasażerski.

Oprócz lotnisk w miastach - gospodarzach obsługę ruchu lotniczego podczas mistrzostw zapewnią lotniska wspomagające. Dla Warszawy będzie to Łódź Lublinek oraz Modlin, dla Poznania - Zielona Góra Babimost, dla Wrocławia - Katowice Pyrzowice. W przypadku Gdańska będzie to Bydgoszcz. Lotnisko w Krakowie będzie miało również istotne znaczenie podczas turnieju w związku z wyborem Krakowa na centrum pobytowe dla drużyn angielskiej, włoskiej i holenderskiej. Wyznaczone lotniska wspomagające dla lotnisk głównych będą przyjmować samoloty z kibicami oraz pełnić funkcję parkingu dla samolotów, które przywiozą pasażerów na lotnisko główne, ale nie będą tam mogły na nich czekać.

Na czas Euro Polska Agencja Żeglugi Powietrznej przygotowała nową organizację przestrzeni powietrznej, dzięki której obsłuży wzmożony ruch lotniczy. Chodzi o to, aby oddzielić ruch związany z mistrzostwami od pozostałego. Ponadto na lotniskach w Gdańsku, Poznaniu i Wrocławiu na Euro uruchomione zostaną dodatkowe stanowiska pracy kontrolerów naziemnego ruchu lotniczego.

Urząd Lotnictwa Cywilnego zdecydował o wprowadzeniu na czas Euro w miastach, gdzie mają się odbywać mecze, koordynacji rozkładów lotów. Ma to m.in. usprawnić płynność ruchu lotniczego w trakcie mistrzostw. Koordynacja rozkładu lotów w portach lotniczych w Poznaniu, Wrocławiu i Gdańsku, będzie obowiązywać przejściowo, czyli od 1 czerwca do 8 lipca 2012 roku. Na Lotnisku Chopina w Warszawie, ze względu na specyfikę i rolę tego portu lotniczego, koordynacja została od 25 marca br. wprowadzona na stałe.

Koleje

Kolejarze zapowiadają, że dworce we wszystkich miastach, w których odbędą się mecze, będą udostępnione pasażerom przed rozpoczęciem Euro. Jak poinformował PAP rzecznik Grupy PKP Łukasz Kurpiewski, na przełomie maja i czerwca ma być otwarty wyremontowany stołeczny Dworzec Wschodni. W budynku trwają ostatnie prace wykończeniowe, rozpoczęły się już odbiory techniczne. Koszt modernizacji dworca Warszawa Wschodnia to prawie 60 mln zł. Na otwarcie czeka także wyremontowany przystanek Warszawa Stadion. Kolejarze wyremontowali tory, odnowili przejścia podziemne i ustawili zadaszenia peronów w kolorach pasujących do pobliskiego Stadionu Narodowego. Trwa załatwienie ostatnich formalności, kolejarze szacują, że przystanek może być oddany podróżnym już 5 maja.

Kolejarze zapewniają również, że na Euro uda się ukończyć połączenie kolejowe z centrum Warszawy na Lotnisko Chopina. Pierwszy techniczny przejazd pociągu na lotnisko już się odbył, ale wciąż nie ma wszystkich pozwoleń i odbiorów technicznych. Pierwsi pasażerowie mają pojechać na lotnisko 1 czerwca.

Jak zapewnił Kurpiewski, na dworcu Wrocław Główny prace wewnątrz budynku, na placu przydworcowym oraz podziemnym parkingu zmierzają do finału. "Zakończono modernizację 4 z 5 historycznych peronów dworca. Prace prowadzone są jeszcze na ostatnim z nich, czyli peronie trzecim" - powiedział rzecznik. Koszt modernizacji dworca to 361,6 mln zł.

Na Dworcu Głównym w Poznaniu prowadzony jest próbny rozruch urządzeń i instalacji. Odbiory mają się rozpocząć na początku maja. Inwestycja w Poznaniu, polegająca na budowie nowego dworca oraz galerii handlowej, realizowana jest przez PKP SA oraz firmę Trigranit. Jej koszt to 160 mln euro.

Jedną z kluczowych inwestycji na Euro 2012 miała być modernizacja linii kolejowej E65 Warszawa-Gdańsk. Czas przejazdu na tej trasie miał się skrócić z 6 godzin do ok. 3,5 godziny. Wiadomo już jednak, że podróż pociągiem ze stolicy do Gdańska zajmie 4,5-5 godz. Około 5 godz. zajmie podróż z Warszawy do Wrocławia. Przejazd z Poznania do Gdańska zajmie ok. 3,5 godz, z Poznania do Wrocławia ok. 2,5 godz. PKP Intercity szacuje, że w czasie mistrzostw będzie wozić 150 tysięcy pasażerów na dobę.

Drogi

Wiadomo, że podczas mistrzostw kierowcy nie pojadą odcinkami autostrady A1 Toruń-Stryków, A4 Rzeszów-Korczowa i A4 Kraków-Tarnów. Wciąż trwa wyścig z czasem na autostradzie A2 Stryków-Konotopa, która była określana jako kluczowa inwestycja na mistrzostwa. Najbardziej zagrożony jest odcinek C budowany przez Bogl a Krysl. Firma została generalnym wykonawcą odcinka po tym, jak poprzedni - spółka DSS - miał problemy z płatnościami wobec podwykonawców. W kwietniu sąd ogłosił upadłość likwidacyjną DSS, ale Bogl a Krysl zapewnia, że nie ma to wpływu na tempo realizacji prac. Wykonawca zapewnia, że autostrada będzie gotowa na czas - termin kontraktowy to październik 2012 r. Nie widomo, czy wykonawca wyrobi się z zapewnieniem przejezdności na Euro.

Koordynująca przygotowania do mistrzostw spółka Pl.2012 zaleca kibicom, by z Warszawy do Gdańska jechali nie krajową siódemką, która przez lata była najpopularniejszą trasą nad morze, tylko drogą krajową nr 10 do autostrady A1. Spółka proponuje, by również z Poznania kibice kierowali się na A1, a dojeżdżali do niej drogą nr 5. Droga Gniezno - Poznań na długości 35 km jest jednak w przebudowie, która ma się zakończyć dopiero 30 czerwca br. Zgodnie z zapowiedziami, na mistrzostwa ma być tylko przejezdna - nie ukończona. Z Poznania do Wrocławia kibice mają jechać krajową piątką. Najgorzej zapowiada się połączenie z Wrocławia do Warszawy. Pl.2012 zaleca przejazd drogą krajową nr 8. Niestety, trasa między stolicą a Piotrkowem Trybunalskim jest w przebudowie - droga na Euro miała być podniesiona do standardu ekspresówki, ale wykonawcy inwestycji zwrócili się do GDDKiA o przesunięcie terminu oddania inwestycji. Droga będzie gotowa w tym roku - ale już po mistrzostwach.

Nie wiadomo też, czy na mistrzostwa będzie przejezdna południowa obwodnica Warszawy, która ma rozprowadzać po mieście ruch z autostrady A2. Otwarte jest pierwsze 11 km trasy S8 Konotopa-Powązkowska. Trwa również budowa odcinka S2 od węzła Lotnisko do węzła Konotopa.

W Gdańsku nie będzie całkowicie ukończony dojazd z lotniska na stadion prowadzący Trasą Słowackiego. Wprawdzie zakończono budowę pierwszego odcinka trasy, od lotniska do obwodnicy Trójmiasta, a drugi odcinek, od ronda Św. Jana de La Salle do Al. Rzeczypospolitej, na mistrzostwa ma być przejezdny. Na Euro nie zakończą się prace na trzecim odcinku Słowackiego, czyli od ul. Hallera w Gdańsku Brzeźnie do węzła przy ul. Marynarki Polskiej w pobliżu stadionu.

Wśród inwestycji na Euro wymieniane było przedłużenie trasy Poznańskiego Szybkiego Tramwaju do Dworca Zachodniego w Poznaniu. Wiadomo już jednak, że trasa nie będzie wydłużona na mistrzostwa. Termin zakończenia inwestycji to koniec grudnia br. Na Euro nie będzie też 27-km odcinka zachodniej obwodnicy Poznania wzdłuż drogi ekspresowej S11. Obwodnica miała wyprowadzić ruch tranzytowy poza miasto i usprawnić dojazd z autostrady A2 na stadion.

Największą inwestycją drogową na Euro we Wrocławiu była budowa autostradowej obwodnicy tego miasta. Trasa o długości ok. 35 kilometrów w całości została oddana do użytku w sierpniu ubiegłego roku, a jej budowa kosztowała ponad 4 mld zł.

Na Euro 2012 w Polsce miało być około 2 100 km dróg ekspresowych. Tymczasem oddano do użytku 481 km ekspresówek, a w budowie jest 739 km. (PAP)

her/ aop/ woj/

wiadomości
pap
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)