Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Badania: na rozwoju internetu zyskuje branża muzyczna

0
Podziel się:

Dzięki rozwojowi internetu prawie dwukrotnie wzrosły dochody producentów i
wykonawców muzycznych. Zyskali także producenci gier komputerowych. Najmniej na cyfryzacji
skorzystali wydawcy i autorzy książek - wynika z raportu przygotowanego na podstawie danych z 27
państw Unii Europejskiej.

Dzięki rozwojowi internetu prawie dwukrotnie wzrosły dochody producentów i wykonawców muzycznych. Zyskali także producenci gier komputerowych. Najmniej na cyfryzacji skorzystali wydawcy i autorzy książek - wynika z raportu przygotowanego na podstawie danych z 27 państw Unii Europejskiej.

Raport "Cyfrowa przyszłość kreatywnej Polski. Ekonomiczny wpływ internetu na sektor kreatywny w Polsce i Europie" przygotowała firma konsultingowa Booz and Company na zlecenie Google.

Jak wynika z opublikowanego w czwartek raportu, cyfrowy wzrost dochodów sektora kreatywnego (czyli wydawców książek, prasy, gier, muzyki, a także producentów filmowych i telewizyjnych) przy stałym poziomie zatrudnienia, wyniósł od 2001 roku do 2011 roku prawie 30 mld euro w Europie i ponad 1 mld euro w Polsce. Od 2001 roku wartość tego sektora wzrosła w całej Europie o 20 procent, a w Polsce - o 50 procent.

Choć przychody z nagrań muzycznych spadły w Europie w ciągu ostatnich 10 lat o około 40 proc., to jednak, zdaniem autorów raportu, od 2007 roku dochody branży muzycznej są stabilne, głównie dzięki wzrostowi sprzedaży cyfrowej. Zdaniem ekspertów to zasługa nowych form dystrybucji, jak serwisy internetowe umożliwiająca słuchanie muzyki po dokonaniu określonej opłaty subskrypcyjnej.

Autorzy raportu podkreślają, że dzięki rozwojowy cyfrowych form dystrybucji coraz więcej wydawanych przez konsumentów pieniędzy trafiało prosto do kieszeni twórców, a nie pośredników. Na cyfryzacji zyskała branża muzyczna, 66 proc. przychodów z pobrań online utworów muzycznych przypadło wykonawcom i wydawcom. To prawie dwukrotny wzrost w stosunku do sprzedaży fizycznych nośników (płyt CD), gdzie zyski wynosiły 32 proc. Pobrania online zredukowały koszty związane z dystrybucją i produkcją.

Cyfryzacja wpłynęła także na sytuację producentów gier komputerowych. Jak wynika z raportu od 2001 roku wzrastają zyski producentów gier komputerowych ze sprzedaży gier za pośrednictwem internetu. W 2011 roku przychody z gier online wyniosły 2,9 mld euro, co stanowiło 27 proc. udziału w dochodzie całej branży. Również w Polsce gry online rozwinęły się bardzo dynamicznie w ciągu ostatnich dziesięciu lat, osiągając 29,9 proc. całości przychodów z gier komputerowych w 2011 roku.

Na razie na rozwoju internetu i związanych z tym form dystrybucji najmniej skorzystali twórcy i wydawcy książek, którzy nadal większość zysków osiągają dzięki papierowym publikacjom. E-booki stanowią zaledwie 2 proc. wartości rynku w Europie, a tylko 1 proc. w Polsce.

Zdaniem autorów raportu rozwój internetu wpłynie pozytywnie na tę branżę. Wzrastająca sprzedaż smartfonów i tabletów przełoży się bowiem na wzrost dochodów wydawców i twórców książek.

Eksperci Booz and Company powołują się na dane z USA, z których wynika, że całkowity udział e-booków w rynku książki, przekroczył 6 proc. A w pierwszym kwartale 2012 roku w USA po raz pierwszy w kategorii fikcja i literatura faktu dla dorosłych, sprzedaż e-booków przekroczyła sprzedaż książek drukowanych.

Raport "Cyfrowa przyszłość kreatywnej Polski. Ekonomiczny wpływ internetu na sektor kreatywny w Polsce i Europie" powstał w oparciu o dane takich firm jak: PricewaterhouseCoopers, Eurostat, IHS Scren Digest, IAB a także m.in. ankiet internetowych.(PAP)

krm/ abe/ mow/

wiadomości
pap
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)