Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Berlin: Finał IV międzynarodowego konkursu "Młodzież debatuje"

0
Podziel się:

Wygrana w publicznej debacie wymaga umiejętności zdobycia najważniejszych
informacji, logicznej argumentacji i dużej pewności siebie -uznali w rozmowie z PAP uczestnicy
międzynarodowego konkursu "Młodzież debatuje" ("Jugend debattiert international") w Berlinie.

Wygrana w publicznej debacie wymaga umiejętności zdobycia najważniejszych informacji, logicznej argumentacji i dużej pewności siebie -uznali w rozmowie z PAP uczestnicy międzynarodowego konkursu "Młodzież debatuje" ("Jugend debattiert international") w Berlinie.

W retorycznych szrankach, których finał odbył się w piątek w berlińskiej Akademii Sztuk Pięknych, zwyciężyła 17-letnia Irina Awdiejewa z Moskwy. Uczennica pokonała 15 pozostałych uczestników konkursu; finalistów krajowych z Polski, Niemiec, Ukrainy, Czech, Litwy, Łotwy i Estonii.

"Wygrana przede wszystkim zależy od tego, jak wiele istotnych informacji udało ci się zdobyć na dany temat. Musisz być też pewny siebie. Trzeba być absolutnie przekonanym, co do swoich racji. Jeśli chcesz wygrać dyskusję czuj się w niej swobodnie i niech rozmowa sprawia ci dużą radość" - mówiła PAP szczęśliwa zwyciężczyni konkursu.

Konkurs odbywa się wyłącznie w języku niemieckim. Polega na przeprowadzeniu serii 24-minutowych debat na kontrowersyjne tematy, które wiążą się ze szkolnym życiem uczniów, prawami człowieka i obywatela lub problematyką krajów Europy. Każdy temat sformułowany jest w formie pytania, wymagającego rozstrzygającej odpowiedzi np. czy kwestionowanie ludobójstwa powinno być karane w całej Europie? W każdej debacie bierze udział czworo uczniów: dwóch jest "za", a dwóch "przeciw".

"Komisja sędziowska ocenia wiedzę uczniów, sposób komunikacji, siłę przekonywania, umiejętność słuchania racji drugiej strony i na tej podstawie wybiera zwycięzców" - tłumaczy jeden z członków jury Violetta Dopierała. W jej ocenie, finaliści konkursu to "najlepsi z najlepszych" i w związku z tym bardzo trudno było wybrać zwycięzcę.

"Najważniejszy jednak jest nie wynik, ale to, że młodzi ludzie uczą się rozumienia debaty jako podstawowego i najistotniejszego narzędzia demokracji" - podkreśliła Dopierała.

Tematem finałowej debaty była internetowa usługa Google Street View, która umożliwia za pomocą kamer panoramiczny podgląd wybranych części miast: ulic, domów i ludzi. W kilku krajach m.in. w Wielkiej Brytanii, USA, Japonii wzbudziła sprzeciw, ponieważ pozwoliła na identyfikację osób, które chciały pozostawać anonimowe. Uczniowie przekonywali, że władze w poszczególnych krajach w tej sprawie powinny strzec prawa obywateli do prywatności. Ich zdaniem, usługa może być także groźna ze względu na potencjalne zamachy terrorystyczne.

Wśród innych tematów finałowych debat były: prawo uczniów do zabierania ze sobą do szkoły telefonów komórkowych, problem transplantacji organów i jej moralno-prawne konsekwencje oraz kwestia równouprawnienia par homoseksualnych. Brali w nich udział polscy uczniowie: Joanna Śliwa z I Liceum Ogólnokształcącego w Lesznie, która dostała się do półfinału konkursu oraz Orest Tarasiuk ze szkoły im. Willy'ego Brandta w Warszawie. Jak zgodnie mówili PAP, konkurs jest bardzo dobrym kursem retoryki, w którym mogli nauczyć się umiejętności przekonywania innych.

"Młodzież debatuje" to konkurs dla uczniów szkół średnich, w których prowadzona jest nauka języka niemieckiego. Odbywa się on w krajach Europy Środkowej i Wschodniej. Jak przekonują jego współorganizatorzy z Goethe-Institut, konkurs motywuje do nauki języka niemieckiego, umożliwia przeprowadzenie zajęć w ciekawej formie i stanowi przyczynek do edukacji politycznej młodych obywateli. Obejmuje on trening językowy podczas lekcji, doskonalenie zawodowe nauczycieli i intensywny trening debatowania dla zwycięzców.

Z Berlina Norbert Nowotnik (PAP)

nno/ ls/

wiadomości
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)