Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

CBOS: blisko połowa ankietowanych załatwiła sprawy w urzędach "od ręki"

0
Podziel się:

Blisko połowa Polaków, którzy ostatnio
załatwiali sprawy w urzędach została obsłużona sprawnie, od ręki -
wynika z sondażu CBOS. Większość respondentów postrzega urzędników
jako kompetentnych i rzetelnych.

Blisko połowa Polaków, którzy ostatnio załatwiali sprawy w urzędach została obsłużona sprawnie, od ręki - wynika z sondażu CBOS. Większość respondentów postrzega urzędników jako kompetentnych i rzetelnych.

W ostatnim roku sprawy urzędowe załatwiało 55 proc. respondentów, większość z nich (36 proc. ankietowanych) kilka razy.

Na pytanie "czy był pan (pani) zadowolona ze sposobu załatwienia tej sprawy" 49 proc. odpowiedziało, że została ona załatwiona sprawnie i od ręki, 36 proc. stwierdziło, że musiało przychodzić do urzędu kilka razy. Co dziesiąty ankietowany narzekał na uciążliwości, a 7 proc. nie było zadowolonych, gdyż nie udało im się załatwić ich sprawy.

Ze stosunkowo najsprawniejszą obsługą spotkali się petenci w urzędach dzielnicowych (w 66 proc. sprawy zostały załatwione "od ręki") oraz gminnych (60 proc.). Ponad połowa interesantów załatwiła sprawę "od ręki" w urzędach skarbowych, a ponad dwie piąte (45 proc.) znalazło skuteczną obsługę w starostwach powiatowych.

Kilkakrotna wizyta w celu załatwienia danej sprawy najczęściej była konieczna w urzędach pracy (44 proc. przypadków) oraz urzędach miasta (40 proc.). Według sondażu najwięcej trudności mnożyli urzędnicy ZUS (22 proc. ankietowanych), a załatwienie sprawy - jak twierdzili ankietowani - najczęściej okazywało się niemożliwe w urzędach wojewódzkich (28 proc. przypadków).

Zdecydowana większość ankietowanych, którzy w tym roku załatwiali jakieś sprawy urzędowe (87 proc.) uważa, że urzędnicy znali się na swojej pracy i byli kompetentni, że pracują prawidłowo i rzetelnie (83 proc.) i sprawnie załatwili wszelkie formalności (74 proc.).

Najczęstszym zarzutem kierowanym pod adresem urzędników jest opieszałość w załatwianiu formalności. Skarży się na nią co czwarty respondent (25 proc.). Prawie co piąty interesant podczas swojej wizyty był - jak mówił - traktowany nieuprzejmie i nieżyczliwie przez urzędników, a co szósty zarzucał im lekceważenie klientów i załatwianie innych spraw zawodowych i prywatnych (16 proc.).

Sondaż przeprowadzono w dniach 31 sierpnia - 4 września 2007 roku na liczącej 844 osoby reprezentatywnej próbie losowej dorosłych mieszkańców Polski. (PAP)

dom/ pz/ jra/

wiadomości
pap
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)