Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Dali: na opakowaniach papierosów potrzebne rysunki dot. szkodliwości

0
Podziel się:

Na opakowaniach papierosów powinny się znajdować rysunki obrazujące ich
szkodliwość - powiedział w czwartek dziennikarzom unijny komisarz ds. zdrowia John Dali, który
uczestniczy w XXI Forum Ekonomicznym w Krynicy.

Na opakowaniach papierosów powinny się znajdować rysunki obrazujące ich szkodliwość - powiedział w czwartek dziennikarzom unijny komisarz ds. zdrowia John Dali, który uczestniczy w XXI Forum Ekonomicznym w Krynicy.

Wyjaśnił, że miałoby to wpływać na podejmowanie decyzji o rzucaniu palenia; głównie przez młodzież. Dyrektywa UE dotycząca tej kwestii ma być gotowa w przyszłym roku.

Dali dodał, że środki, które podejmuje komisja w walce z papierosami, powinny także dotyczyć wyrobów tytoniowych, które nie są papierosami.

Komisja Europejska planuje przedstawienie propozycji rewizji dyrektywy o produktach tytoniowych. Jedną z propozycji jest wprowadzenie dużych wizualnych ostrzeżeń lub normalizacja opakowań papierosów.

Szacuje się, że aż 13 mln osób w UE cierpi na choroby wywołane paleniem. Są to zapalenia oskrzeli i inne infekcje dróg oddechowych; choroby płuc, ataki serca i choroby układu krążenia, astma, rak. Tytoń zabija przedwcześnie co roku około 650 tys. Europejczyków.

Dyrektywa o produktach tytoniowych z 2001 roku wymaga, by wszystkie produkty tytoniowe sprzedawane w UE zawierały pisemne ostrzeżenia, że "palenie zabija" lub "poważnie szkodzi Tobie i osobom w Twoim otoczeniu". Drugie ostrzeżenie jest wybierane z listy 14 ostrzeżeń (np. "Palenie tytoniu może spowodować powolną i bolesną śmierć"). Ponadto dyrektywa ta zakazuje używania nieprawdziwych określeń typu "light" (lekkie) czy "z niską zawartością substancji smolistych", a także określa maksymalny poziom substancji smolistych, nikotyny i tlenku węgla w papierosach.

Z kolei dyrektywa o reklamie tytoniu z 2003 roku zakazuje reklamy produktów tytoniowych w prasie, radiu i w internecie. Zakazuje również sponsorowania przez firmy tytoniowe wydarzeń ponadnarodowych. Reklama i sponsoring w telewizji są też zakazane dyrektywą o usługach audiowizualnych z 1989 roku. (PAP)

pro/ bos/ gma/

wiadomości
pap
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)