Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Debata PERN: dywersyfikacja dostaw ropy elementem bezpieczeństwa energetycznego

0
Podziel się:

Dywersyfikacja dostaw ropy naftowej, przy jednoczesnym pełnym wykorzystaniu
możliwości przesyłowych surowca z Rosji, to warunek bezpieczeństwa energetycznego Polski - mówili
uczestnicy czwartkowej debaty w PERN "Przyjaźń".

Dywersyfikacja dostaw ropy naftowej, przy jednoczesnym pełnym wykorzystaniu możliwości przesyłowych surowca z Rosji, to warunek bezpieczeństwa energetycznego Polski - mówili uczestnicy czwartkowej debaty w PERN "Przyjaźń".

Debata "Przyjaźń i nie tylko" została zorganizowana z okazji 50. rocznicy utworzenia spółki i uruchomienia tłoczenia ropy naftowej polskim odcinkiem rurociągu "Przyjaźń".

Prezes PERN Marcin Moskalewicz podkreślił, że polski odcinek rurociągu "Przyjaźń" jest systematycznie modernizowany, a budowa kolejnej, trzeciej nitki tej magistrali - z Adamowa przy granicy z Białorusią do Płocka - zostanie ukończona w tym roku.

"Najważniejsze jest dla nas bezpieczeństwo przesyłu ropy i możliwości jej przesyłu w różnych kierunkach, ze wschodu na zachód oraz na północ" - podkreślił Moskalewicz. Dodał, że wartość ropy naftowej transportowanej rurociągiem "Przyjaźń", która trafia do rafinerii polskich i niemieckich, to ponad 40 mld USD rocznie.

Wiceprezes PKN Orlen Krystian Pater zaznaczył, że bezpieczeństwo w dostawach ropy do płockiego koncernu zapewniają m.in. kontrakty i polityka zakupowa, zakładające 80 proc. dostaw surowca w ramach umów długoterminowych i 20 proc. dostaw w ramach zakupów spotowych, czyli doraźnych.

"Podstawą bezpieczeństwa dostaw są kontrakty długoterminowe. Nigdy nie mieliśmy takiego przypadku zaniechania dostaw w ramach takiego kontraktu" - podkreślił Pater. Dodał, iż płocki koncern posiada kilku dostawców ropy, a zawarte kontrakty na dostawy nigdy nie kończą się w jednym czasie, co zapewnia ich ciągłość i stabilność.

O dywersyfikacji dostaw ropy naftowej mówił także przedstawiciel gdańskiej Grupy Lotos, drugiej pod względem wielkości rafinerii w kraju. "Szukamy źródeł dywersyfikacji. W ramach kontraktów staramy się zapewnić dostawy nie tylko rurociągiem, ale także drogą morską" - powiedział Arkadiusz Krzyżanowski.

Wiceminister skarbu państwa Zdzisław Gawlik ocenił, że funkcjonowanie rurociągu "Przyjaźń" wymaga stałej współpracy podmiotów, które są operatorami magistrali w tych państwach, przez które ona przebiega. "Bardzo zależy nam na tym, by ta współpraca gospodarcza przebiegała w sposób sprawny i efektywny, z korzyścią dla wszystkich uczestników i potencjalnych beneficjentów dostaw ropy naftowej" - oświadczył.

Według niego, ważnymi elementami umacniania bezpieczeństwa energetycznego państwa będzie planowane na 2014 r. rozpoczęcie rozbudowy gdańskiego Naftoportu oraz rozpoczęcie przez PERN budowy nowoczesnego Terminalu Naftowego w Gdańsku. Gawlik zaznaczył, że będzie to pierwszy taki terminal w Polsce i 16. na świecie. Inwestycja ta pozwoli - jak wskazał - na magazynowanie oraz obrót ropą naftową, paliwami i produktami chemicznymi.

"Dzięki terminalowi po raz pierwszy Polska znajdzie się w grupie państw, które zajmują się międzynarodowym handlem ropa, paliwami i produktami chemicznymi" - powiedział Gawlik. Dodał, iż terminal pozwoli Polsce "na uzyskanie znaczącej pozycji w zakresie przeładunku ropy i paliw w basenie Morza Bałtyckiego", stwarzając nowe możliwości w ramach dywersyfikacji dostaw surowca do kraju.

Budowa pierwszej części terminalu, przeznaczonej do przeładunku i magazynowania ropy naftowej i paliw, ma zakończyć się w 2015 r., a do 2018 r. ma zostać zrealizowana część przeznaczona dla produktów chemicznych. Koszt całej inwestycji ma wynieść ponad 820 mln zł.

PERN zarządza rurociągiem, którym transportowana jest ropa naftowa z Rosji do rafinerii w Polsce (PKN Orlen i Grupa Lotos) oraz w Niemczech (PCK Schwedt i Mider Spergau). Spółka posiada też bazy magazynowe o pojemności ok. 3,2 mln m sześc.

Państwowy podmiot o nazwie Przedsiębiorstwo Eksploatacji Rurociągu Naftowego utworzono w 1959 r. W 1960 r. rozpoczęła się budowa pierwszej nitki polskiego odcinka rurociągu "Przyjaźń", a trzy lata później eksploatacja tej magistrali. W 1964 r. nazwę przedsiębiorstwa zmieniono na Przedsiębiorstwo Eksploatacji Rurociągu Naftowego "Przyjaźń".(PAP)

mb/ pad/

wiadomości
pap
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)