Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Debata: Potrzeba rozbudowy infrastruktury między Polską a Czechami

0
Podziel się:

Między Polską a Czechami istnieje potrzeba rozbudowy połączeń wodnych,
kolejowych oraz drogowych, by oba państwa były bardziej konkurencyjne i mogły się lepiej rozwijać -
uznali uczestnicy debaty na temat rozwoju infrastruktury i korytarzy przesyłowych w Europie
Środkowej.

Między Polską a Czechami istnieje potrzeba rozbudowy połączeń wodnych, kolejowych oraz drogowych, by oba państwa były bardziej konkurencyjne i mogły się lepiej rozwijać - uznali uczestnicy debaty na temat rozwoju infrastruktury i korytarzy przesyłowych w Europie Środkowej.

W piątek, z okazji wizyty w Polsce prezydenta Czech Milosza Zemana, w Ministerstwie Gospodarki w Warszawie odbywa się spotkanie pod tytułem "Współczesność i rozwojowe trendy czesko-polskich stosunków gospodarczych".

Szef czeskiej Izby Gospodarczej Peter Kużel mówił, że byłaby wielka szkoda, gdyby Czechy nie wykorzystały wspólnych interesów z Polską. Zwracał uwagę, że przez terytorium obu krajów przesyłane są wielkie ilości węgla, a także innych towarów. Wskazywał też na konieczność poprawy infrastruktury kolejowej - stworzenia korytarza kolejowego pomiędzy Ostrawą a Warszawą, by możliwe było szybkie przewożenie ludzi między Polską a Czechami.

Kużel podkreślił, że Śląsk, zamieszkały przez ponad 5 mln osób, jest jedynym rejonem przemysłowym w Europie, który nie ma odpowiedniej drogi transportowej. "Transport jako taki może jeszcze bardziej przybliżać zarówno republikę Czeską, jak i Polskę do siebie" - przekonywał.

Prezes czeskich kolei Petr Żaluda poinformował, że chce rozmawiać o połączeniu jego spółki z PKP Cargo. Jego zdaniem powinien powstać silny przewoźnik środkowoeuropejski, który mógłby konkurować z niemieckimi czy rosyjskimi przewozami towarowymi. "Chcemy nadal o tym połączeniu rozmawiać. Jesteśmy przekonani, że w przyszłości przewoźnicy to muszą być wielkie, silne spółki" - oświadczył.

Wiceprezes czeskiego Żeglarstwa i Dróg Wodnych Petr Forman wskazywał, że usprawnienie dróg wodnych między Czechami a Polską poprawi naszą konkurencyjność. Przypominał, że 70 proc. światowego handlu odbywa się drogą morską. "Transport wodny, morski jest tani, ale stanowi tylko 10 proc. ogólnego transportu w Europie Środkowej" - podkreślił.

Zwrócił uwagę, że w Szczecinie budowany jest terminal na gaz skroplony, ale nie ma drogi wodnej, by Czesi mogli popłynąć po ten gaz. Jego zdaniem Polska nie ma w zasadzie żadnej konkurencyjnej drogi wodnej, bo jedyna wykorzystywana to ta łącząca Berlin i Szczecin.

Prezes Morskich Portów Szczecin i Świnoujście Jarosław Siergiej przypomniał, że rzeka Odra zapewnia połączenie z Niemcami. Zwrócił uwagę, że w przeszłości w okolicach Gliwic istniała baza przeładunkowa, dzięki której towary z Czech mogły Odrą płynąć do Szczecina. Siergiej zachęcał czeskich przedsiębiorców do ulokowania w Szczecinie czeskiego terminalu.

Prezes czeskiej Izby Gospodarczej oświadczył, że port w Szczecinie jest ważny dla przedsiębiorców z jego kraju, ale naturalnym centrum transportu morskiego pozostaje Hamburg. Przypomniał, że z Czech do portu w Hamburgu jest droga wodna.

Minister w Kancelarii Prezydenta Olgierd Dziekoński zwrócił uwagę, że projekty takie jak kanał żeglugowy to przyszłość, natomiast ważne jest dbanie o poprawę infrastruktury kolejowej czy drogowej, która już istnieje. Podkreślił jednocześnie, że determinacja zaangażowanych w to osób pokazuje, iż powstanie droga wodna łącząca Polskę i Czechy.(PAP)

stk/ pad/ mag/

wiadomości
pap
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)