Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Dobiega końca przebudowa falochronu wschodniego w Świnoujściu

0
Podziel się:

Dobiega końca przebudowa falochronu wschodniego w Świnoujściu, który
m.in. osłani powstający tu gazoport. Inwestycja ma też przyczynić się do poprawy bezpieczeństwa
żeglugi na podejściu do portów Szczecin-Świnoujście. Jej koszt to 54 mln zł.

Dobiega końca przebudowa falochronu wschodniego w Świnoujściu, który m.in. osłani powstający tu gazoport. Inwestycja ma też przyczynić się do poprawy bezpieczeństwa żeglugi na podejściu do portów Szczecin-Świnoujście. Jej koszt to 54 mln zł.

Efektem prac rozpoczętych w 2009 r. jest wzmocnienie 1462 m falochronu powstałego blisko 200 lat temu - poinformował w czwartek w Świnoujściu inżynier kontraktu Władysław Janas.

Budowla została także przystosowana do toru wodnego, który prowadzi do portu w Szczecinie i Świnoujściu o głębokości 14,5 m.

Janas dodał, że pozostało jeszcze do zrobienia ok. 2 proc. planowanego zakresu prac. Inwestycja prowadzona przez Urząd Morski w Szczecinie ma być zakończona pod koniec lipca br.

Jak tłumaczył inżynier kontraktu, miesięczne opóźnienie to efekt odkrycia podczas prac wraku przedwojennego niemieckiego promu desantowo-artyleryjskiego i konieczność jego wydobycia.

Wykonawcą przebudowy falochronu jest konsorcjum firm Hydrobudowa Gdańsk oraz Energopol Szczecin.

Budowa wymagała m.in. sprowadzenia ok. 100 tys. ton kamienia z głębi kraju, a także z Norwegii. W związku z tą inwestycją dna morskiego wydobyto 55 tys. m sześc. piachu. Pod wodą ułożono ok. 5 tys. tzw. materacy gabionowych wypełnionych kamieniami. Przy inwestycji pracowały wyspecjalizowane ekipy nurków i archeologów podwodnych. Wydobyto artefakty, w tym części okrętów oraz ich uzbrojenia.

Przeprowadzono też pomiary - z dokładnością do kilku centymetrów - hydrograficzne i geodezyjne przy pomocy specjalistycznych urządzeń GPS.

Inwestycję nadzorują eksperci ochrony środowiska.

Całkowity koszt inwestycji ma się zamknąć kwotą 54 mln zł, z czego 46 mln zł to fundusze europejskie. Ma ona przyczynić się do poprawy bezpieczeństwa żeglugi na podejściu do portów Szczecin- Świnoujście.

Świnoujski falochron wschodni wybudowano w XIX w. z piasku i kamieni wzmocnionych konstrukcją betonową. Stale był narażony na niszczące działanie morza, wymagał gruntownego wzmocnienia, m.in. poprzez układanie na nim materacy gabionowych.

Przebudowa falochronu wschodniego to także część inwestycji, jaką jest budowa terminalu przeładunkowego gazu LNG, czyli gazoportu. Falochron ma osłaniać budowany port zewnętrzny od strony ujścia Świny.

Terminal LNG w Świnoujściu, którego częścią będą dwa zbiorniki o pojemności 160 tys. m sześc. każdy, ma ruszyć w 2014 r. i pozwolić na sprowadzanie do Polski do 5 mld m sześc. gazu ziemnego rocznie, z możliwością powiększenia tej zdolności do 7,5 mld m sześc. rocznie. (PAP)

epr/ amac/

wiadomości
pap
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)