Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Eksperci: edukacja to ważny aspekt aktywizacji seniorów

0
Podziel się:

Aktywizacja osób starszych jest jednym z ważniejszych zadań w starzejącym
się społeczeństwie, powinniśmy uczyć się na każdym etapie życia - podkreślali uczestnicy środowej
konferencji dot. aktywności osób starszych, która odbyła się w Warszawie.

Aktywizacja osób starszych jest jednym z ważniejszych zadań w starzejącym się społeczeństwie, powinniśmy uczyć się na każdym etapie życia - podkreślali uczestnicy środowej konferencji dot. aktywności osób starszych, która odbyła się w Warszawie.

W spotkaniu dot. upowszechniania programu "Uczenie się przez całe życie" wzięli udział m.in. przedstawiciele Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej, Ministerstwa Edukacji Narodowej oraz organizacji pozarządowych.

"Jednym z największym zagrożeń społeczeństw obywatelskich są niskie dochody osób starszych. To związane jest - w przypadku niektórych krajów przede wszystkim - z niższym poziomem wykształcenia osób starszych, a także ze zjawiskiem mniejszej skłonności do stałego uczenia się i adaptowania do zmian w otoczeniu" - powiedział Stanisław Drzażdżewski z MEN.

Jak dodał, Europa i Polska odnoszą sukcesy w edukacji dzieci od czwartego roku życia do rozpoczęcia edukacji szkolnej oraz dotyczące wyższego wykształcenia. Najsłabszym ogniwem nauczania, zarówno w Polsce, jak i pozostałych krajach europejskich, jest natomiast uczenie dorosłych, czyli osób w wieku od 25 do 64 lat. Podkreślił, że ze statystyk wynika, iż pozostaje ono od wielu lat na bardzo niskim poziomie.

"To wieloletnia stagnacja, w Polsce upowszechnienie nauczania osób dorosłych jest dwukrotnie niższe niż w Europie i nawet fundusze europejskie nie są w stanie tego poprawić" - zaznaczył. Osoby w wieku od 50 do 74 lat w Polsce praktycznie się już nie uczą; w ogonie Europy jesteśmy także, jeśli chodzi o używanie internetu przez osoby w wieku od 55 do 64 lat - powiedział Drzażdżewski.

Podkreślił, że polityka europejska dotycząca edukacji docenia każde miejsce uczenia się, nie tylko szkołę. Określa też, że każdy okres w życiu jest tak samo ważny dla uczenia się oraz że liczą się efekty, kompetencje, kwalifikacje, a nie np. miejsce nauki. Zaznaczył, że uczenie osób dorosłych wymaga autonomicznego podejścia, stosowania elastycznych rozwiązań, interaktywności. "Dorosłych musimy uczyć inaczej, w innym stylu - nie metodami opanowanymi w szkole z wykorzystaniem klasy, gąbki, tablicy" - powiedział.

Kamil Bobek z MPiPS poinformował, że na rządowy program na rzecz aktywności społecznej osób starszych na lata 2012-2013 przeznaczono 60 mln zł - w tym 20 mln zł na 2012 r., a 40 mln zł na rok 2013. Podkreślił, że program skupia się na razie na udziale w życiu publicznym osób starszych, jednak są plany, by miał wymiar całościowy i obejmował politykę państwa w zakresie aktywności zawodowej osób starszych, świadczeń emerytalnych i rentowych, rehabilitacji, profilaktyki.

Bobek powiedział też, że w resorcie pracy powstaje departament dedykowany tematyce senioralnej, który zajmie się tworzeniem polityki państwa wobec osób starszych. Dodał, że rozpoczynają się prace nad tworzeniem długofalowej polityki wobec osób starszych. Do współpracy przy jego przygotowywaniu Bobek zaprosił m.in. instytucje, organizacje społeczne.

"Cała Europa będzie mierzyć się z problemem demograficznym. Starzenie się społeczeństwa to nie tylko koszty ekonomiczne, ale bardzo wysokie koszty społeczne związane z brakiem aktywności" - podkreślił.

Joanna Sobotnik z Kuratorium Oświaty w Katowicach przytoczyła przykłady przedszkoli i szkół na Śląsku, które realizują projekty związane z aktywizowaniem osób starszych. Jak dodała, najprostszym rozwiązaniem jest zapraszanie osób starszych do przedszkoli, w których uczą oni dzieci m.in. szycia ręcznego, majsterkowania. W ramach projektu "Klasowa babcia" babcie i dziadkowie byli zapraszani do środowisk dzieci zagrożonych patologiami. Jak powiedziała Sobotnik, podczas spotkań mogli przekazywać pozytywne wzorce, opowiadać o przeszłości, prowadzić zajęcia, uczyć. (PAP)

kno/ as/ gma/

wiadomości
pap
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)