Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Ekspert: nauczyciel powinien uczyć umiejętności, a nie przekazywać wiedzę

0
Podziel się:

Rolą nauczyciela nie jest przekazywanie wiedzy, tylko kształcenie
umiejętności samodzielnego uczenia się przez całe życie - powiedział w czwartek w Warszawie podczas
konferencji "Quo Vadis, cyfrowy nauczycielu?" Colin Rose, doradca rządu brytyjskiego w dziedzinie
edukacji.

Rolą nauczyciela nie jest przekazywanie wiedzy, tylko kształcenie umiejętności samodzielnego uczenia się przez całe życie - powiedział w czwartek w Warszawie podczas konferencji "Quo Vadis, cyfrowy nauczycielu?" Colin Rose, doradca rządu brytyjskiego w dziedzinie edukacji.

Konferencja poświęcona była możliwościom związanym z zastosowaniem przez nauczycieli internetowej platformy edukacyjnej Eduscience, którą od 2012 roku testuje 250 polskich szkół.

Na platformie uruchomiono m.in.: ogólnodostępny przyrodniczy portal internetowy (zawierający m.in. blogi naukowe i ciekawostki ze świata nauki), dostępne są tam też materiały do wykorzystania na lekcjach przez nauczycieli m.in. zdjęcia, filmy, pliki dźwiękowe, teksty, przygotowane przez naukowców i dydaktyków.

Colin Rose jest twórcą autorskiej metody superszybkiej nauki języków obcych, a także współautorem edukacyjnego programu "Zabawy fundamentalne", nastawionego na pobudzanie wszechstronnego rozwoju dziecka w wieku 0-6 lat. Jak mówił podczas konferencji, obecnie konieczna jest zmiana roli nauczyciela - od osoby przekazującej wiedzę do osoby kształcącej umiejętności. "A najistotniejsze obecnie jest wykształcenie w uczniach zdolności samodzielnego uczenia się przez całe życie" - podkreślił. Pomóc ma w tym projekt Eduscience. "W internecie wiele instytucji naukowych z całego świata udostępnia za darmo swoje zasoby. Dlatego najważniejszym celem edukacji musi się stać to, żeby uczniowie potrafili korzystać z tych zasobów" - zaznaczył Rose.

Leszek Lotkowski, koordynator projektu Eduscience podkreślił, że z nowymi technologiami mamy do czynienia na co dzień, dlatego szkoła nie powinna się "izolować od tego, co nas otacza". "Nauczyciel może i powinien wykorzystywać w procesie nauczania najnowsze technologie - tablice multimedialne, internetowe platformy edukacyjne czy odpowiednio przygotowane gry komputerowe, dzięki którym uczniowie bawiąc się, będą się uczyć i utrwalać wiedzę" - zaznaczył Lotkowski.

Dodał, że internetowe platformy e-learningowe to są bazy wiedzy, które zmieniają edukację. "Jeśli taka baza wiedzy istnieje, to edukacja nie ma barier. Bo to oznacza, że w każdym miejscu, w każdym czasie uczniowie będą się mogli łączyć z platformą i poszerzać swoją wiedzę" - powiedział Lotkowski.

Projekt Eduscience jest realizowany przez Instytut Geofizyki PAN, spółkę Edukacja Pro Futuro oraz firmy American Systems i Accelerated Learning. Jego głównym celem jest zainteresowanie uczniów szkół podstawowych, gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych przedmiotami ścisłymi i zachęcenie ich do studiowania na kierunkach o kluczowym znaczeniu dla gospodarki.

Projekt realizowany jest od 1 września 2012 r.; zakończy się w czerwcu 2014 r. Następnie platforma będzie dostępna dla wszystkich szkół w Polsce. Obecnie prowadzony jest w 250 szkołach: 126 szkołach podstawowych, 68 gimnazjach, 35 liceach ogólnokształcących oraz 21 technikach, w klasach pierwszych dla każdego z etapów edukacyjnych, czyli w klasach I szkoły podstawowej, gimnazjum i szkoły ponadgimnazjalnej oraz w klasie IV szkoły podstawowej. Uczniowie tych klas uczeni są zgodnie z nową podstawą programową. Zasoby platformy Eduscience dostosowane są do nowej podstawy programowej.

Szczegółowe informacje o projekcie można znaleźć na stronie http://www.eduscience.pl/ (PAP)

krm/ dsr/ as/ mow/

wiadomości
pap
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)