Już prawie 1,2 mln Polaków zamieszcza w internecie krótkie wiadomości o sobie, tzw. mikroblogi. W ten sposób dzielą się swoimi doświadczeniami i przemyśleniami. Z takiej formy komunikacji najczęściej korzystają mężczyźni - wynika z badania Megapanel PBI/Gemius.
Jeszcze rok temu serwisy internetowe, w których można było prowadzić mikroblogi, cieszyły się trzy razy mniejszym zainteresowaniem.
Mikroblogi to zazwyczaj 160-znakowe wiadomości umieszczane w serwisach internetowych. Największą popularnością wśród stron o tej tematyce cieszył się w Polsce w czerwcu serwis Pinger.pl portalu o2.pl (671 tys. użytkowników). Na drugim miejscu w rankingu uplasował się blip.pl należący do Grupy GG Network (ok. 329 tys.). W pierwszej trójce znalazł się najpopularniejszy na świecie serwis mikroblogingowy - Twitter (245 tys. użytkowników).
Według kierownika zespołu, który badał mikroblogi Krzysztofa Chomickiego, ich popularność wynika z tego, że coraz więcej osób chce na bieżąco dzielić się ze znajomymi swoimi przeżyciami. Dodał, że do rozwoju mikroblogów przyczynia się też to, że Polacy coraz częściej korzystają z internetu za pomocą urządzeń mobilnych, czyli na przykład telefonów komórkowych.
"Warto spojrzeć na najbardziej znany na świecie mikroblog - Twitter. Portal eMarketer prognozuje, że w 2010 roku 26 milionów dorosłych Amerykanów będzie odwiedzało tę stronę przynajmniej raz w miesiącu. To zmiana o ponad 400 proc. w stosunku do 2008 roku" - powiedział Chomicki.
Mikroblogi odwiedzane są głównie przez mężczyzn (53,6 proc.). Panie jednak spędzają na nich prawie dwa razy więcej czasu. Serwisy mikroblogingowe cieszą się największą popularnością wśród osób w wieku 15-24 lat.
Internetowe komunikaty można publikować również za pomocą komunikatorów internetowych lub wysyłając e-mail lub sms.
Badanie zostało przeprowadzone w czerwcu 2009 r. na grupie 17 786 osób powyżej 7. roku życia. Gemius SA to firma badawcza, która działa na polskim rynku od 1999 r.(PAP)
luo/ bos/ jbr/