Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Gmina Hrubieszów zatwierdziła trasę rurociągu Brody-Płock

0
Podziel się:

Gmina Hrubieszów (Lubelskie) jako pierwsza w Polsce zatwierdziła wniesienie
zmian, uwzględniających budowę rurociągu naftowego Brody-Płock, do lokalnego studium
zagospodarowania przestrzennego oraz miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego.

Gmina Hrubieszów (Lubelskie) jako pierwsza w Polsce zatwierdziła wniesienie zmian, uwzględniających budowę rurociągu naftowego Brody-Płock, do lokalnego studium zagospodarowania przestrzennego oraz miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego.

Jak poinformowała spółka Sarmatia, koordynująca projekt budowy rurociągu z Ukrainy do Polski, gmina Hrubieszów jest pierwszą z 19 gmin, w których studia i miejscowe plany zagospodarowania przestrzennego "niedługo zostaną zmienione tak, żeby uwzględnić budowę ropociągu Brody-Płock".

Zgodnie z projektem magistrala Brody-Płock ma połączyć rurociąg naftowy Odessa-Brody z systemem rurociągów w Polsce. Inwestycja ma umożliwić dywersyfikację dostaw surowca do naszego kraju, dając możliwość tłoczenia ropy naftowej z basenu Morza Kaspijskiego. Projekt ma być gotowy do końca 2015 r. tak, by od 2016 r. można było przesyłać do Polski rocznie do 10 mln ton ropy z Azerbejdżanu.

"Wniesienie trasy ropociągu Brody-Płock do miejscowych planów i studiów (zagospodarowania przestrzennego - PAP) jest niezbędnym elementem przygotowania inwestycji. Jest to również jeden z warunków uzyskania w niedalekiej przyszłości decyzji środowiskowej dla projektu" - podała Sarmatia.

Janusz Wojtak z Urzędu Gminy w Hrubieszowie potwierdził, że rada gminy 11 października w dwóch uchwałach zaakceptowała wniesienie zmian do studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego oraz planu zagospodarowania przestrzennego, które uwzględniają planowaną tam lokalizację odcinka rurociągu Brody-Płock.

Spółka Sarmatia powstała w 2004 r. w wyniku umowy zawartej przez Przedsiębiorstwo Eksploatacji Rurociągów Naftowych (PERN) "Przyjaźń" i Ukrtransnaftę, czyli operatorów rurociągów naftowych w Polsce i na Ukrainie.

Celem spółki jest przeprowadzenie ekonomiczno-finansowych oraz technicznych analiz możliwości realizacji projektu budowy korytarza transportu kaspijskiej ropy poprzez Odessę, Brody do Płocka i dalej do Gdańska. W 2007 r. podpisano porozumienie o wejściu do spółki, jako udziałowców, trzech podmiotów z Azerbejdżanu, Gruzji i Litwy.

W kwietniu tego roku Nadzwyczajne Zgromadzenie Wspólników spółki Sarmatia podwyższyło jej kapitał zakładowy o 6 mln zł do 20 mln zł. PERN, jako jeden z udziałowców spółki, poinformował wtedy, że część środków z podwyższenia kapitału zakładowego będzie przeznaczona na wprowadzenie zmian do miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego, inwentaryzację przyrodniczą na trasie rurociągu naftowego, przedprojektowe uszczegółowienie trasy rurociągu naftowego oraz na pokrycie wydatków w ramach umów o współpracy z gminami.

Na początku lutego dyrektor generalny Sarmatii Sergiej Skrypka powiedział PAP, że aby w 2016 r. do Polski mogła popłynąć kaspijska ropa, decyzje polityczne w sprawie budowy rurociągu Brody-Płock powinny zapaść w 2012 r.

Budowa rurociągu Brody-Płock znajduje się na liście projektów, które uzyskały dofinansowanie z programu operacyjnego infrastruktura i środowisko Unii Europejskiej. Wkład unijny do inwestycji ma wynieść 495 mln zł, a koszt całego przedsięwzięcia jest szacowany na około 1,8 mld zł. Trasa planowanego rurociągu po stronie polskiej wynosi około 270 km. (PAP)

mb/ je/

wiadomości
pap
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)