Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Huskowski: nr alarmowy 112 - nie dla żartów, ale dla ratowania życia

0
Podziel się:

Numer alarmowy 112 służy do wzywania wszelkiego rodzaju pomocy; nie należy go
jednak używać w nieuzasadnionych przypadkach - przestrzegał we wtorek, podczas obchodów
Europejskiego Dnia Numeru 112 w Radomiu, wiceminister administracji i cyfryzacji Stanisław
Huskowski.

Numer alarmowy 112 służy do wzywania wszelkiego rodzaju pomocy; nie należy go jednak używać w nieuzasadnionych przypadkach - przestrzegał we wtorek, podczas obchodów Europejskiego Dnia Numeru 112 w Radomiu, wiceminister administracji i cyfryzacji Stanisław Huskowski.

Europejski Dzień Numeru 112 obchodzony jest 11 lutego. W tym roku obchody odbywały się w Radomiu - w największym w Polsce Centrum Powiadamiania Ratunkowego.

W trakcie spotkania wielokrotnie zwracano uwagę na dużą liczbę nieuzasadnionych zgłoszeń na numer alarmowy. Stanowią one aż 80 proc. wszystkich połączeń przychodzących na numeru 112. Bywa, że funkcja "SOS" w telefonie komórkowym, służąca do wzywania pomocy, jest traktowana jak pomoc techniczna - szczególnie przy zablokowaniu karty sim. Zdarzają się także np. sytuacje zamawiania pizzy lub taksówek. Dlatego - jak podkreślał obecny na uroczystości wiceminister Huskowski - akcja edukacyjna dotycząca korzystania z numeru 112 kierowana jest szczególnie do dzieci i młodzieży.

Taką kampanię informacyjną zainaugurowano podczas wtorkowych obchodów w Radomiu. Będzie ona prowadzona we wszystkich województwach. W ramach akcji przygotowano cztery filmy, w których wystąpili uczniowie szkoły podstawowej nr 34 w Radomiu. Dzieci opowiadają w nich o korzyściach płynących z numeru 112 i zasadach jego działania.

W Radomiu pokazano także logo numeru 112, które przedstawia liczbę 112 wraz ze słuchawką telefoniczną, znajdujące się w zarysie mapy Polski.

Wiceminister Huskowski zapowiedział, że już wkrótce, dzięki wprowadzonym nowym działaniom, jeszcze bardziej skróci się czas oczekiwania na pomoc. "Pracujemy także nad modułem mapowym, dzięki któremu łatwo będzie można zlokalizować miejsce przebywania osoby, która dzwoni na numer alarmowy" - dodał.

Od końca ub. roku wszystkie zgłoszenia w Polsce kierowane do numeru alarmowego 112 są obsługiwane w centrach powiadamiania ratunkowego (CPR). Proces przejmowania obsługi numeru 112 przez CPR rozpoczął się w lutym 2012. Do końca 2012 r. System Powiadamiania Ratunkowego obejmował teren kilku miast wojewódzkich, zamieszkanych przez niespełna 10 proc. Polaków. W 2013 r. CPR-y przejęły obsługę połączeń do numeru 112 z pozostałego terenu kraju, czyli obszaru zamieszkanego przez ponad 90 proc. Polaków. W przyszłości przez CPR-y obsługiwane będą też dotychczasowe numery alarmowe policji, straży pożarnej i pogotowia ratunkowego i - fakultatywnie - innych numerów (np. pogotowia energetycznego lub gazowego).

Dzięki ujednoliceniu systemu skrócił się czas oczekiwania na odebranie połączenia na numer 112. W CPR połączenie jest odbierane średnio w ciągu 10 sekund. Wcześniej - średni czas wynosił 28 sekund. (PAP)

ilp/ itm/

wiadomości
pap
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)