Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Jakubowicz: wprowadzić podatek na TVP; Kowalski: oddzielić funkcję misyjną

0
Podziel się:

(dochodzi szerszy background o projekcie ustawy medialnej)

(dochodzi szerszy background o projekcie ustawy medialnej)

9.4.Warszawa(PAP) - O rozważenie możliwości wprowadzenia podatku na finansowanie telewizji publicznej apelował w trakcie debaty "Jakich mediów publicznych potrzebujemy" medioznawca Karol Jakubowicz. Jeden z autorów założeń projektu ustawy medialnej Tadeusz Kowalski przekonywał, że tylko programy misyjne powinny być finansowane ze środków publicznych.

Debata odbyła się w czwartek w Instytucie Sobieskiego w Warszawie.

"Nie odtworzy się abonamentu. Trzeba szukać innego rozwiązania" - powiedział Jakubowicz. Jak przypomniał, ostatnio abonament został zlikwidowany w Finlandii, gdzie z powodzeniem zastąpiono go podatkiem. Podkreślił, że przed dwoma laty, prof. Tadeusz Kowalski proponował wprowadzenie takiego podatku. "Byłoby to 0,5 proc., a może wystarczyłoby 0,4 proc." - powiedział Jakubowicz.

Także Kowalski powiedział, że skala i rozmiary instytucji, jaką jest TVP sprawiają, że "nie wyobraża on sobie całkowicie publicznego finansowania mediów publicznych". Jego zdaniem "wszyscy staliśmy się zakładnikami sytuacji, w której TVP jest dość dużą korporacją, z dużym majątkiem i budżetem".

Zdaniem Kowalskiego w telewizji publicznej "cel publiczny staje się coraz bardziej drugorzędny". "Mecz piłkarski potrafi zrujnować ramówkę, natomiast informacje o eurowyborach są w paśmie najmniejszej oglądalności" - powiedział. Jego zdaniem należy wyraźnie odróżnić programy misyjne, które byłyby finansowane ze środków publicznych, od pozostałych programów. "Skończmy z fikcją, że wszystko jest misją" - dodał.

Podkreślił, że wpływy z abonamentu nie wystarczą na pokrycie funkcjonowania TVP; stąd właśnie konieczność oddzielenia programów misyjnych od pozostałych. Teraz - zdaniem Kowalskiego - "część publiczności udaje, że płaci; nadawcy udają, że realizują misję i wszyscy udają, że jest dobrze". Kowalski wskazywał na "niewydolność zarządzania TVP".

Prof. Kowalski był w zespole, który opracowywał projekt ustawy o zadaniach publicznych w dziedzinie usług audiowizualnych. Obecnie do Sejmu trafił projekt ustawy o zadaniach publicznych w dziedzinie usług medialnych. Przewiduje on likwidację abonamentu radiowo-telewizyjnego, a w zamian utworzenie Funduszu Zadań Publicznych. Zgodnie z nim mają zostać utworzone także licencje programowe, udzielane przez Krajową Radę Radiofonii i Telewizji (KRRiT).

Projekt przewiduje także zmianę funkcji Krajowej Rady, a także likwidację dotychczasowych rad programowych mediów publicznych i utworzenie jednej Rady Programowej. Zgodnie z projektem nadawcy pożytku publicznego - szkoły publiczne, uczelnie lub jednostki organizacyjne gminy zostałyby zwolnione w 50 proc. z opłat za używanie częstotliwości.

10 proc. wydatków na media będzie rozdzielanych w otwartych konkursach, o środki z tej puli będą mogli starać się również nadawcy prywatni. Licencji programowej udzielać będzie KRRiT, na okres dwóch lat. Proponowane rozwiązania przewidują także powołanie nowej siedmioosobowej KRRiT.

Projekt przewiduje także powołanie 16 regionalnych spółek telewizyjnych, które zostaną utworzone na bazie dotychczasowych oddziałów terenowych TVP - te ostatnie zostaną zlikwidowane.

Zdaniem Jakubowicza "trzeba podzielić media publiczne; wyłonić to, co jest obowiązkowe dla treści publicznych i finansować to w większości ze środków publicznych". Oprócz tego powinna powstać także spółka, w skład której wejdą pozostałe programy i która będzie się samofinansować.

Według niego powinien zostać m.in. zmieniony sposób finansowania mediów publicznych, powinna zostać opracowana strategia państwa w tym zakresie, zmieniony sposób powoływania władz TVP. Jakubowicz postuluje, by zwiększyć kompetencje Rady Nadzorczej TVP, wprowadzić jednoosobowy zarząd TVP i Polskiego Radia.

Przytoczył dane Europejskiego Obserwatorium Audiowizualnego, z których wynika, że na 5587 programów telewizyjnych programy publiczne stanowią 7 proc. Według tych danych w mediach publicznych jest więcej programów produkowanych w krajach europejskich, programy te mają większe walory edukacyjne.

Powiedział też, że w Anglii naziemne TV komercyjne wycofują się z obowiązków misyjnych (jest tam około 400 programów satelitarnych), gdyż zaostrza się konkurencja, co zmusza do maksymalizacji zysków z reklam. W ocenie Jakubowicza powinny powstawać media środowiskowe jako źródło dostępu do programów misyjnych. (PAP)

dom/ malk/ mow/ jbr/

podatki
wiadomości
pap
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)