Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Katowice: Od soboty więcej autobusów na przystanku pod dworcem kolejowym

0
Podziel się:

Autobusy pięciu kolejnych linii autobusowych od soboty będą stawać na
podziemnym przystanek pod katowickim dworcem kolejowym. Od jego otwarcia na początku lutego
podjeżdżały tam pojazdy dwunastu linii.

Autobusy pięciu kolejnych linii autobusowych od soboty będą stawać na podziemnym przystanek pod katowickim dworcem kolejowym. Od jego otwarcia na początku lutego podjeżdżały tam pojazdy dwunastu linii.

O zwiększeniu liczby wjeżdżających na dworzec autobusów poinformowała PAP we wtorek rzeczniczka organizującego komunikację w aglomeracji katowickiej Komunikacyjnego Związku Komunalnego Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego (KZK GOP) Anna Koteras.

Jak zapowiedziała Koteras, na podziemny przystanek pod dworcem kolejowym dotrze więcej autobusów z południowych dzielnic Katowic, m.in. Ligoty i Piotrowic. Będą to linie nr: 9, 10, 48, 297 i 812. Oprócz tego uproszczona zostanie trasa linii 12, jej autobusy - po wyjeździe z dworca - pojadą na ul. Mikołowską, z pominięciem przystanków na ul. Konopnickiej i Kopernika.

Bezpośrednio pod katowicki dworzec będzie można dotrzeć z dzielnic Panewniki i Kokociniec (linia 48), z Zadola (linia 812), z Osiedla Odrodzenia (linia 297), a także ze szpitala w Ochojcu (linie 9 i 10). Część z tych linii przebiega m.in. ulicami Waltera, Jankego i Armii Krajowej, co poprawi dojazd z tych gęsto zamieszkanych rejonów miasta.

Autobusy pozostałych prowadzących do centrum linii nadal w części będą zatrzymywać się w miejscach, gdzie od grudnia 2010 r. skierowano je na czas przebudowy dworca kolejowego. Początkowo otwarcie 2 lutego nowego podziemnego przystanku wiązało się z wprowadzeniem tam wozów 12 linii: 0, 12, 37, 50, 110, 115, 600, 672, 674, 689, 910 oraz linii "Lotnisko".

Powodowało to wykorzystanie przepustowości przystanku w 70 proc. "To jedno z pierwszych takich rozwiązań w Polsce, musieliśmy sprawdzić, jak będzie działało w praktyce. Okazało się, że układ drogowy działa bez żadnych zakłóceń i jest możliwość wprowadzenia dodatkowych linii" - wskazała Koteras.

Zwiększenie od soboty liczby linii autobusowych oznacza też zwiększenie częstotliwości odjazdów z podziemnego przystanku - z 36 do 48 w ciągu godziny w czasie szczytu. W kierunku Ligoty autobusy mają odjeżdżać średnio co 4 minuty, a Piotrowic - co 6 minut.

Podziemny przystanek autobusowy jest połączony z czynną od kilku miesięcy halą dworca kolejowego schodami ruchomymi i zwyczajnymi oraz windą. W podziemnym terminalu, oprócz miejsca, gdzie zatrzymują się autobusy, przewidziano jeszcze inne - dla taksówek.

Cała ta infrastruktura to efekt wielkiej inwestycji realizowanej od ponad dwóch lat w śródmieściu stolicy Górnego Śląska. W październiku ub. roku do użytku oddano nowy dworzec kolejowy, a w drugiej połowie tego roku otwarta zostanie położona tuż przy nim "Galeria Katowicka".

Powstaje ona na miejscu dawnego dworca autobusowego, który - w formie mniejszego przelotowego przystanku - przeniesiono pod ziemię. Natomiast dawną, jednokierunkową na tym odcinku, ulicę Dworcową zastąpił w tym miejscu dwukierunkowy przejazd pod budynkiem - poprowadzony w ok. 300-metrowym tunelu. Wewnętrzne pasy jezdni tunelu przewidziano, jako tranzytowe, zewnętrzne będą pełniły funkcję wjazdów i wyjazdów do i z podziemnego parkingu pod "Galerią Katowicką".

W największej części kompleksu, "Galerii Katowickiej", na 53 tys. m kw. znajdzie się ponad 200 sklepów i punktów usługowych. Całość - wraz z dwupoziomowym podziemnym parkingiem na ok. 1,2 tys. samochodów ma zostać otwarta 18 września. (PAP)

mtb/ mki/ jbr/

wiadomości
pap
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)