Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

KE poinformuje pasażerów o ich prawach

0
Podziel się:

#
Dochodzą dalsze informacje nt. kampanii
#

# Dochodzą dalsze informacje nt. kampanii #

29.06. Warszawa (PAP) - Od wtorku na lotniskach i dworcach kolejowych pojawiły się plakaty informujące pasażerów o ich prawach. Tę samą funkcję będą pełnić ulotki i specjalna strona internetowa. To część ogólnoeuropejskiej kampanii zorganizowanej przez Komisję Europejską.

Kampania informacyjna ma być prowadzona w 23 językach. Według obowiązujących w UE przepisów, pasażerowie samolotów i kolei mają być traktowani w jednakowy sposób w całej Unii Europejskiej. Jednak, jak zaobserwowała Komisja, nie wszyscy pasażerowie są świadomi swoich praw. Stad pomysł na wakacyjną kampanię informacyjną na lotniskach i dworcach.

Kampania ma kosztować ok. 1 mln euro i potrwa dwa lata. Na jej czele stanęła była bułgarska komisarz odpowiedzialna za ochronę konsumentów Meglena Kunewa.

W ramach kampanii uruchomiono stronę internetową http://ec.europa.eu/passenger-rights Pasażerowie będą mogli na niej znaleźć informacje na temat przysługujących im praw w zależności od środka transportu.

"Przydatnych informacji nigdy nie za dużo. Mamy nadzieję, że uda nam się dotrzeć do milionów pasażerów wybierających się w podróż tego lata i kolejnych miesiącach" - powiedział unijny komisarz ds. transportu Siim Kallas. "Wyciągamy wnioski z paraliżu ruchu lotniczego, jaki nastąpił po erupcji islandzkiego wulkanu" w maju - dodał.

Pasażer odwołanego samolotu ma prawo wyboru pomiędzy zwrotem kosztów biletu lub otrzymaniem alternatywnego biletu do docelowego miejsca podróży. Linie lotnicze są zobowiązane do udzielenia wszelkich informacji na temat praw pasażerów, rozwoju sytuacji i ewentualnych dalszych komplikacji. Pasażerom przysługuje też prawo do posiłku, napojów, telefonu, transportu czy hotelu w razie konieczności. Ponadto unijne prawo przewiduje odszkodowania w wysokości 250-600 euro w przypadku odwołanego lotu bez zaoferowania alternatywnego połączenia, opóźnień ponad 3 godz., czy odmowy wstępu na pokład z powodu tzw. overbookingu.

Pasażerowi przysługuje też odszkodowanie w wysokości do ok. 1220 euro za zagubiony, zniszczony lub opóźniony bagaż. Komisja przypomina także, że pasażer ma prawo domagać się bezpiecznej podróży. Prawa mają także pasażerowie niepełnosprawni, którym należy zapewnić niedyskryminujące warunki zakupu biletu i podróży.

Komisja chce rozszerzyć prawa pasażera na inne środki transportu. Mają one chronić także podróżujących drogą morską lub wodnymi drogami śródlądowymi oraz pasażerów korzystających z autobusów i autokarów. Jest szansa, że propozycje KE zostaną przyjęte przez eurodeputowanych i rządy państw członkowskich jeszcze w tym roku.(PAP)

her/ kot/ icz/ bos/ jra/

prawo
wiadomości
pap
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)