PKP SA i konsorcjum Trigranit prowadzą ostateczne rokowania w sprawie przebudowy dworca kolejowego w Poznaniu - poinformował w poniedziałek rzecznik PKP SA Michał Wrzosek. Nowy budynek będzie łączył funkcje dworcowe i usługowo-handlowe. Pasażerowie będą mogli z niego korzystać od połowy 2012 r.
Wrzosek nie określił, kiedy skończą się rokowania i będzie można podpisać umowę. "Będziemy dążyć do tego, żeby podpisać umowę w ciągu najbliższych kilku tygodni" - powiedział PAP. Inwestycja ma kosztować kilkaset milionów złotych. Prace budowlane zaczną się w przyszłym roku.
Część dworcowa inwestycji ma zostać oddana do użytku w pierwszej połowie 2012 r. Zamiast dzisiejszego dworca powstanie zupełnie nowy budynek, który ma pełnić rolę węzła komunikacyjnego, integrującego autobusy, pociągi oraz tramwaje, w tym Poznański Szybki Tramwaj. Nowy dworzec będzie większy niż obecny - przybędzie powierzchni handlowych i rozrywkowych oraz parkingów. Kolejarze chcą w kolejnych etapach inwestycji wybudować tam także biura i mieszkania.
Kolejarze zaczęli rokowania z deweloperami na temat dworca w 2008 r. Podobne rozmowy trwają ze spółką Nexity w sprawie warszawskiego Dworca Zachodniego, a w przypadku dworca w Katowicach zakończyły się podpisaniem umowy z firmą Neinver.
Jak poinformował Wrzosek, PKP SA prowadzą proces inwestycyjny prawie 40 dworców kolejowych - mają zostać wyremontowane przed 2012 r. To największa modernizacja polskich dworców kolejowych od 30 lat, kolejarze chcą na nią wydać ponad 670 mln zł.
Remonty dworców będą finansowane z funduszy unijnych (236 mln złotych), budżetu państwa (353 mln złotych) i środków własnych (102 mln złotych). Kolejarze przygotowali już w większości przypadków niezbędną dokumentację, pozwolenia administracyjne, uzgodnienia z samorządami oraz finansowanie projektów. Prace budowlane na pierwszych dworcach rozpoczną się w pierwszej połowie 2010 roku. (PAP)
her/ je/ gma/