Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Kołodziejski: kampania wyborcza w mediach publicznych wypadła przyzwoicie

0
Podziel się:

Pod względem czasu poświęconego
poszczególnym partiom politycznym kampania wyborcza w mediach
publicznych wypadła przyzwoicie - ocenił w czwartek przewodniczący
KRRiT Witold Kołodziejski.

Pod względem czasu poświęconego poszczególnym partiom politycznym kampania wyborcza w mediach publicznych wypadła przyzwoicie - ocenił w czwartek przewodniczący KRRiT Witold Kołodziejski.

W czwartek Krajowa Rada opublikowała raport na temat parlamentarnej kampanii wyborczej w mediach publicznych.

Wynika z niego, że w okresie od 10 do 19 października 2007 r. ogółem w programach: 1, 2 oraz TVP Info PiS-owi poświęcono 22,8 proc. czasu antenowego, PO - 20,4 proc., LiD - 14,8 proc., rządowi - 11,3 proc., Samoobronie - 10,6 proc., LPR - 9,7 proc., PSL - 5,9 proc. i PPP - 4,5 proc.

W Polskim Radiu od 8 do 19 października PiS i PO poświęcono po 24 proc. czasu antenowego, LiD - 14 proc., LPR - 10 proc., Samoobronie 9 proc., PSL - 8 proc., PPP - 6 proc., a wypowiedzi przedstawicieli rządu zajęły 5 proc. czasu.

Dla celów porównawczych KRRiT prowadziła też przez dwa dni (11 i 13 października) monitoring TVN 24 i TVP Info.

Wynika z niego, że w TVN24 PiS miał w tym czasie 39 proc. czasu antenowego, a w TVP Info - 37 proc., PO w TVN24 - 26 proc., w Info - 20 proc., LiD w obu stacjach po 15 proc., LPR w TVN24 - 12 proc., w Info - 15 proc., Samoobrona w TVN24 - 7 proc., w Info - 4 proc, PSL w TVN24 - 1 proc., w Info - 4 proc., PPP i PSL Piast w TVN24 były nieobecne, w Info miały odpowiednio: 4 i 1 proc. czasu antenowego.

"Nie oceniamy tej kampanii, tylko porównujemy dane liczbowe, które zebraliśmy. Z tych danych wynika, że proporcje były różne, jeśli chodzi o różne media elektroniczne: w TVP1 i TVP2 ze wskazaniem na Platformę, w TVP Info ze wskazaniem na PiS. Polskie Radio traktowane en block dało łeb w łeb szanse Platformie i PiS- owi" - powiedział przewodniczący KRRiT.

Podkreślił, że jest to tylko analiza ilościowa, nie jakościowa.

Raport stwierdza też, że podczas tegorocznej kampanii do KRRiT wpłynęły ogółem 34 skargi, z czego 18 skierowanych było przez komitety wyborcze i 16 od innych podmiotów (niektóre skargi zgłaszali sami członkowie KRRiT). Dla porównania, w czasie parlamentarnej kampanii wyborczej w 2001 roku Krajowa Rada otrzymała 46 skarg, a podczas kampanii parlamentarnej i prezydenckiej w 2005 r. - w sumie 75.

Skarżący podnosili np. "dyskryminowanie w programach TVP podmiotów politycznych innych niż PiS", "niedopuszczenie Janusza Korwin-Mikke jako przedstawiciela KW LPR, do udziału w "Forum" czy "nierówne traktowanie przez TVP KW Samoobrona w porównaniu z KW PiS i PO".

"W tym roku nie było praktycznie skarg dotyczących treści audycji wyborczych, natomiast skargi głównie dotyczyły proporcji obecności polityków na antenach publicznych mediów - i to był problem dosyć żywo dyskutowany również w KRRiT" - powiedział Kołodziejski.

"Nie ma żadnego konkretnego wskazania jak równość szans ma wyglądać w mediach. Na ogół ona jest uważana za równość szans proporcjonalną do siły, jaką prezentuje ugrupowanie na scenie politycznej" - powiedział Kołodziejski. Jego zdaniem "małe ugrupowanie, które startuje w wyborach parlamentarnych, nie może liczyć na to, że będzie zajmowało na antenie mediów elektronicznych tyle samo czasu co giganci".

Przypomniał jednak, że w przypadku bezpłatnego czasu antenowego dla partii politycznych zawsze stosowana jest zasada "bezwzględnej równości szans" niezależnie od faktycznego znaczenie ugrupowania na scenie politycznej.

KRRiT podliczyła też wydatki na płatne ogłoszenia wyborcze. Z analizy tej wynika, że komitety wyborcze, które wydały na płatną kampanię w mediach mniej niż 2 mln zł, nie uzyskały mandatów parlamentarnych.

Najwięcej na płatne ogłoszenia wyborcze wydał PiS - ponad 9 mln 700 tys. zł, na drugim miejscu PO - ponad 8 mln 800 tys. zł, dalej znalazły się LiD - ponad 7 mln 400 tys., PSL - ponad 6 mln 900 tys. zł, LPR - ponad 1 mln 800 tys., Samoobrona - ponad 540 tys. zł.

KRRiT wyliczyła ponadto, że jeżeli podsumuje się wydatki poniesione na emisję płatnych ogłoszeń wyborczych w radiu i telewizji w przeliczeniu na jeden mandat w Sejmie i Senacie, to najwięcej "kosztował" on Komitet Wyborczy PSL - ponad 224 tys. zł i LiD - ponad 139 tys. zł, PO ponad 32 tys. zł, a PiS - ponad 47 tys. zł. (PAP)

js/ itm/ mhr/

wiadomości
pap
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)