Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Łatwiejszy dostęp do egzaminów z j. polskiego dla obcokrajowców

0
Podziel się:

Zakończyły się konsultacje społeczne w sprawie projektu ustawy, która ma
ułatwić dostęp obcokrajowców do egzaminów poświadczających znajomość języka polskiego -
poinformował we wtorek w Sejmie Marek Ratajczak z resortu nauki.

Zakończyły się konsultacje społeczne w sprawie projektu ustawy, która ma ułatwić dostęp obcokrajowców do egzaminów poświadczających znajomość języka polskiego - poinformował we wtorek w Sejmie Marek Ratajczak z resortu nauki.

Podsekretarz stanu w Ministerstwie Nauki i Szkolnictwa Wyższego prof. Marek Ratajczak odpowiadał w Sejmie na pytania poselskie. O zmiany w certyfikacji języka polskiego wśród obcokrajowców pytała Joanna Fabisiak (PO).

"Doszliśmy do wniosku, że dotychczasowy system certyfikacji nie spełnia wymagań chwili" - przyznał Ratajczak.

Dotychczas za certyfikowanie takich osób odpowiedzialna była Państwowa Komisja Poświadczania Znajomości Języka Polskiego jako Obcego. Ratajczak wyjaśnił, że niezależnie, gdzie i kiedy egzamin był przeprowadzany, musiał w nim uczestniczyć członek tej Komisji. Tymczasem w ubiegłym roku do egzaminu zgłosiło się ponad tysiąc kandydatów. To sprawiło, że egzaminowanie stało się trudne logistycznie i bardziej obciążało budżet państwa.

Tymczasem projektowana nowelizacja ustawy o języku polskim zakłada, że egzaminy poświadczające znajomość języka polskiego jako języka obcego będą mogły przeprowadzać - po spełnieniu określonych warunków - uczelnie krajowe i zagraniczne, szkoły językowe czy instytuty polskie zagranicą. Państwowa Komisja Poświadczania Znajomości Języka Polskiego jako Obcego ma być rozwiązana, a w jej miejsce miałaby powstać rada, pełniąca funkcję nadzorującą i regulującą - jej członkowie nie będą musieli uczestniczyć w egzaminach.

Zgodnie z proponowanymi przepisami miałaby też zwiększyć się liczba poziomów certyfikacji języka polskiego (zamiast trzech - byłoby sześć poziomów dla dorosłych oraz trzy poziomy dla osób młodszych).

"Uzgodnienia międzyresortowe projektu zmian tej ustawy trwały do 9 maja, a 25 maja zakończyły się konsultacje społeczne" - powiedział Ratajczak. Jak skomentował, projekt założeń nowelizacji zakłada nie tyle poprawę starego systemu, ale skonstruowanie nowego. "Zakładamy, że nowy system będzie znacznie przyjaźniejszy dla kandydatów" - powiedział i wyraził nadzieję, że wzrośnie liczba osób zainteresowanych uzyskaniem certyfikatu.

Wiceminister nie poinformował, kiedy projekt zostanie wysłany do Sejmu.

Ratajczak odpowiadał też na pytanie Macieja Orzechowskiego (PO), który pytał o to, co będzie się działo z kolegiami nauczycielskimi.

Podlegające resortowi edukacji kolegia nauczycielskie i nauczycielskie kolegia języków obcych - w Polsce jest ich ok. 90 - miały skrócić czas przygotowania nauczycieli do nauczania w szkołach np. popularnych języków obcych. Kolegia takie mogły podpisywać ze szkołami wyższymi umowy, dzięki którym absolwenci kolegiów mogli szybko uzyskać dyplom licencjata uczelni patronackiej. Zgodnie z ustawą z 2009 r. takie umowy między uczelniami i kolegiami mają stracić moc w 2015 r.

Jak zaznaczył podsekretarz stanu w MNiSW, po 2015 r. kolegia nauczycielskie wciąż będą mogły prowadzić rekrutację, ale ich absolwenci nie będą mogli automatycznie przystąpić do egzaminu kończącego studia wyższe.

Ratajczak podkreślił jednak, że przepisy z 2009 r. dają kolegiom możliwość przekształcania się, czyli np. włączanie ich do państwowych wyższych szkół zawodowych. Poza tym w przygotowanym przez resort nauki projekcie nowelizacji prawa o szkolnictwie wyższym, osoby, które wiedzę zdobywały poza uczelnią - a więc np. w kolegiach nauczycielskich - będą mogły potwierdzić swoje kompetencje na uczelniach.

Wiceminister podkreślił, że słuchacze kolegiów nauczycielskich, którzy zaczęli naukę w roku 2012/2013 jako ostatni mogą korzystać ze starego systemu, nie będą więc mieli problemów z szybkim uzyskaniem dyplomu licencjata. (PAP)

lt/ krf/

wiadomości
pap
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)