Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Linia kolejowa Bydgoszcz-Toruń zostanie zmodernizowana

0
Podziel się:

Przetarg na gruntowną rewitalizację odcinka linii kolejowej nr 18
Bydgoszcz-Toruń ogłosiła spółka Polskie Linie Kolejowe S.A. Na przedsięwzięcie, warte ponad 203 mln
zł, udało się uzyskać wsparcie z funduszy unijnych.

Przetarg na gruntowną rewitalizację odcinka linii kolejowej nr 18 Bydgoszcz-Toruń ogłosiła spółka Polskie Linie Kolejowe S.A. Na przedsięwzięcie, warte ponad 203 mln zł, udało się uzyskać wsparcie z funduszy unijnych.

"O remont tych torów, bez którego trudno poważnie myśleć o szybkiej kolei metropolitalnej między Bydgoszczą i Toruniem, zabiegaliśmy przez cztery lata, prowadząc rozmowy w ministerstwach i w Komisji Europejskiej. W sierpniu te starania osiągnęły skutek i mogliśmy ogłosić, że jest decyzja, by PKP PLK w możliwie najkrótszym czasie, za pieniądze z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, niezbędny remont przeprowadziła" - przypomniał w środę Piotr Całbecki, marszałek województwa kujawsko-pomorskiego.

Zgodnie z założeniami, rewitalizacja powinna umożliwić pociągom rozwijanie na tej trasie prędkości do 120 kilometrów na godzinę. Oznacza to, że podróż między Bydgoszczą a Toruniem skróci się do 30 minut, podczas gdy dziś trwa niemal dwukrotnie dłużej.

Rozpisany przez PLK S.A. przetarg dotyczy prac projektowych i wykonawczych. Ekipy remontowe powinny rozpocząć roboty jeszcze w pierwszym kwartale przyszłego roku, a spodziewane zakończenie prac to październik 2013.

Koszt inwestycji oszacowano na 203,5 mln złotych. Ponieważ projekt przedsięwzięcia udało się wpisać na listę kluczową Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, większość pieniędzy pochodzić będzie z tego źródła.

Linia kolejowa nr 18 Kutno-Piła Główna została wybudowana w 1851 roku. Leży na terenie województw łódzkiego, kujawsko-pomorskiego i wielkopolskiego, a jej całkowita długość wynosi ponad 247 km.

Jest ona zaliczana do linii znaczenia państwowego. W 1984 roku zelektryfikowano ją na odcinku Kutno-Toruń-Bydgoszcz, a w 1989 roku zakończono elektryfikację odcinka Bydgoszcz-Piła.

Linia stanowi jedną z głównych osi komunikacyjnych kraju. Główne relacje pociągów jadących tędy to Lublin-Warszawa-Kutno-Toruń-Bydgoszcz-Szczecin oraz Katowice/Kraków-Częstochowa-Łódź-Kutno-Toruń-Bydgoszcz-Gdynia.

Linia konstrukcyjnie przystosowana jest do prędkości 120 km/h dla pociągów pasażerskich i 100 km/h dla towarowych. Z uwagi na pogarszający się stan torów od lat prędkość maksymalna obowiązująca na odcinku Toruń Główny-Bydgoszcz Główna wynosi maksymalnie 70 km/h.

Brak remontów na tym odcinku spowodował, że z roku na rok dopuszczalna prędkość maksymalna była ciągle obniżana. W obecnym rozkładzie jazdy czas przejazdu pociągu pospiesznego między Bydgoszczą Gł. a Toruniem Gł. wynosi ok. 1 godz. i 10 minut, podczas gdy na początku lat 90. wystarczały na to 32 minuty. (PAP)

olz/ je/

wiadomości
pap
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)