Projekt budowy węzła komunikacyjnego przy dworcu Łódź Fabryczna znalazł się na liście projektów indywidualnych do unijnego programu "Infrastruktura i Środowisko". Dzięki temu Łódź może otrzymać 230 mln zł dofinansowania na inwestycję, kosztującą niemal 600 mln zł.
Projekty indywidualne to najważniejsze inwestycje, przedsięwzięcia o strategicznym znaczeniu, które w najbliższych latach mają szansę na otrzymanie dofinansowania ze środków unijnych bez konieczności udziału w konkursie. We wtorek Ministerstwo Rozwoju Regionalnego zaktualizowało tę listę.
Łódzki projekt został umieszczony na liście podstawowej na wniosek Ministerstwa Infrastruktury. "To jest już przesądzone, że powstanie nowy dworzec z całym podłączeniem do sieci tramwajowej i autobusowej w Łodzi" - mówiła w środę dziennikarzom łódzka posłanka PO Hanna Zdanowska. Według niej, realizacja inwestycji miałaby się rozpocząć z początkiem przyszłego roku.
Decyzja ministerstwa ucina pojawiające się w Łodzi spekulacje, że projekt dworca może przegrać wyścig o unijne pieniądze. W lipcu wiceprezydent Łodzi Łukasz Magin alarmował, że może nie dojść do realizacji projektu, bowiem Łódź może konkurować o unijne pieniądze ze stołecznym metrem. Ministerstwo Infrastruktury oficjalnie zdementowało te informacje, tłumacząc, że łódzki i warszawski projekt nie wykluczają się nawzajem; oba znalazły się ostatecznie na liście projektów indywidualnych.
"Miejska" część projektu przebudowy węzła kolejowego Łódź-Fabryczna ma kosztować w sumie 595 mln. Za te pieniądze ma powstać m.in.: podziemny dworzec autobusowy i trzypoziomowy parking oraz nowy układ komunikacji tramwajowej i drogowej wokół dworca kolejowego. Ma on stać się węzłem przesiadkowym komunikacji publicznej dla całej aglomeracji łódzkiej.
Projekt ten łączy się z inwestycją PKP PLK, w ramach której zmodernizowany ma zostać odcinek trasy Łódź Widzew - Łódź Fabryczna ze stacją Łódź Fabryczna oraz zbudowana część podziemna dworca.
Inwestycja zakłada m.in. wybudowanie kilkanaście metrów pod ziemią torów i czterech peronów, skąd będą odjeżdżać konwencjonalne składy obsługujące połączenia aglomeracyjne, regionalne i dalekobieżne oraz pociągi dużych prędkości, które mają jeździć z Warszawy przez Łódź do Poznania i Wrocławia. Ponadto mają powstać wielopoziomowe parkingi i tunel doprowadzający tory do dworca. Szacowany koszt tej części inwestycji to blisko 1,9 mld zł, a kwota dofinansowania ma wynieść ponad 1,2 mld zł.
Projekt przebudowy dworca i okolic ma być realizowany w latach 2011-14. Na okres przebudowy głównym dworcem kolejowym w Łodzi będzie Łódź Widzew. (PAP)
szu/ mki/ jra/