Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Łodzie napędzane energią solarną ścigają się na Jezioraku

0
Podziel się:

Łodzie napędzane energią solarną ścigają się na najdłuższym jeziorze w
Polsce Jezioraku w Iławie (warmińsko-mazurskie). Uczestnicy ustanawiają próbę przepłynięcia w ciągu
jednego dnia 200 kilometrów.

*Łodzie napędzane energią solarną ścigają się na najdłuższym jeziorze w Polsce Jezioraku w Iławie (warmińsko-mazurskie). Uczestnicy ustanawiają próbę przepłynięcia w ciągu jednego dnia 200 kilometrów. *

"Pogoda jest dobra, więc od rana od godziny 5.00 uczestnicy rywalizacji są na wodzie. Pokonują pętlę wokół Wielkiej Żuławy, największej śródlądowej wyspy w Polsce, każdorazowo przepływając przy punkcie kontrolnym, zlokalizowanym na Małym Jezioraku, na wysokości amfiteatru. Pływać będą do zachodu słońca" - powiedział PAP dr inż. Wojciech Litwin, prodziekan Wydziału Oceanotechniki i Okrętownictwa Politechniki Gdańskiej. W zawodach startują załogi polskie i holenderskie.

Zapowiedział, że jeśli warunki atmosferyczne w czwartek będą korzystne, to uczestnicy podejmą próbę pobicia ustanowionego w środę rekordu.

Wyjaśnił, że w zawodach chodzi o to, by łodzie wyposażone w panele fotowoltaiczne i napędzane tylko energią słoneczną pokonały w ciągu dnia jak największy dystans.

Jednostki, których długość wynosi od 6 do 8 metrów są wykonane z materiałów kompozytowych, same kadłuby ważą około 15 kilogramów. Ciężaru jednostek, którego masa całkowita wynosi około 350 kilogramów, dodają panele solarne i załoganci.

Prędkość jednostek, które wyposażone są w koła sterownicze, nie jest zawrotna, w ciągu godziny pokonują około 15 kilometrów.

Jak powiedział Litwin pierwsze zawody łodzi solarnych odbywały się już w latach 80. XX wieku w Niemczech, a od 2006 roku są organizowane w Holandii. W holenderskich zawodach z powodzeniem startują studenci Politechniki Gdańskiej. W 2012 roku zajęli oni w tych zawodach II miejsce przegrywając ze zwycięzcami o 6 minut przy 15 godzinnym dziennym dystansie.

Jak wyjaśnił dr inż. Wojciech Litwin jednostki, które są dopuszczone do startu w zawodach łodzi solarnych muszą spełniać bardzo rygorystyczne parametry zarówno techniczne jak i standardy bezpieczeństwa. Budowa łodzi także jest kosztowna, produkcja jednostki może kosztować nawet 100 tys. euro.

Wyścigi łodzi zasilanych energią słoneczną to inicjatywa Politechniki Gdańskiej, która od 60 lat prowadzi w Iławie Ośrodek Doświadczalny Wydziału Oceanotechniki i Okrętownictwa. Według organizatorów to pierwsze tego typu wydarzenie w tej części Europy. (PAP)

ali/ drag/

wiadomości
pap
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)