30 nowych trolejbusów Solaris Trollino, które zakupiło Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne (MPK) w Lublinie, zostało już dostarczonych przez producenta. Ostatnie pięć z tych pojazdów wyjechało we wtorek w trasy.
Realizowany przez MPK projekt wymiany taboru trolejbusowego, połączony z modernizacją sieci trakcyjnej, ma łączną wartość 61 mln zł. Przedsiębiorstwo otrzymało na te cele 26 mln zł dotacji unijnej z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Lubelskiego.
"Ta ostatnia partia pięciu trolejbusów kończy pewien etap projektu realizowanego przez MPK. Są to najnowocześniejsze pojazdy, przystosowane do przewozu osób niepełnosprawnych" - powiedział prezes MPK Tomasz Fulara.
Nowe trolejbusy to pojazdy niskopodłogowe. Są wyposażone m.in. w biletomaty, system głosowej zapowiedzi przystanków i monitoring. W niektórych zamontowane są także routery umożliwiające pasażerom połączenie z internetem, docelowo takie urządzenia mają być zainstalowane we wszystkich 30 trolejbusach.
Trolejbusy dostarczyła spółka Solaris Bus&Coach z Bolechowa. Pierwsze pojazdy pojawiły się na ulicach Lublina w kwietniu ub. roku, kolejne były dostarczane systematycznie, partiami.
Fulara powiedział, że obecnie trwają jeszcze prace przy modernizacji sieci i podstacji zasilających trakcję trolejbusową - wymieniane są na nowe wyeksploatowane urządzenia, dodatkowo zbudowane zostanie Centrum Sterowania Podstacjami.
Nowe 30 trolejbusów stanowi niemal połowę taboru trolejbusowego MPK Lublin. Średni wiek użytkowanych trolejbusów wynosi 10 lat. W mieście jest osiem linii trolejbusowych o łącznej długości ponad 30 km, obsługiwanych przez ponad 60 pojazdów.
"W lubelskiej komunikacji zbiorowej dokonuje się mała rewolucja. Zależy nam na transporcie zbiorowym, który z jednej strony będzie przyjazny środowisku, a z drugiej strony nowoczesny i przyjazny mieszkańcom" - powiedział prezydent Lublina Krzysztof Żuk.
Władze Lublina od dwóch lat realizują program Zintegrowanego Systemu Komunikacji Zbiorowej. Program ten przewiduje m.in. wymianę taboru - zakup 100 nowych autobusów - oraz rozwijanie komunikacji trolejbusowej. Do 2015 r. długość trakcji ma być podwojona i kupionych ma być kolejne 70 trolejbusów. Cały projekt modernizacji komunikacji miejskiej będzie kosztował ok. 520 mln zł. Ponad połowa ma być sfinansowana z unijnego programu Rozwój Polski Wschodniej. (PAP)
ren/ mki/ gma/