Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Mazowsze otrzymało rządową dotację na nowy szynobus

0
Podziel się:

Rząd dołoży 7,2 mln zł do zakupu nowego szynobusu dla Kolei Mazowieckich -
umowę w tej sprawie marszałek woj. mazowieckiego i wojewoda mazowiecki podpisali w poniedziałek.
Szynobus warty ok. 12,6 mln zł powinien być gotowy w listopadzie br.

Rząd dołoży 7,2 mln zł do zakupu nowego szynobusu dla Kolei Mazowieckich - umowę w tej sprawie marszałek woj. mazowieckiego i wojewoda mazowiecki podpisali w poniedziałek. Szynobus warty ok. 12,6 mln zł powinien być gotowy w listopadzie br.

Koszt zakupu szynobusu przekroczy 12,6 mln zł - ponad 7,2 mln zł pochodzi z dotacji rządowej, a ponad 5,3 mln zł z budżetu województwa mazowieckiego.

Jak powiedział w poniedziałek przed podpisaniem umowy marszałek woj. mazowieckiego Adam Struzik, szynobus będzie jeździł po tych trasach, gdzie nie mogą jeździć elektryczne pociągi, albo ich kursowanie jest nieopłacalne. "Komfort podróży dzięki tej inwestycji na pewno się podniesie" - dodał marszałek.

Nowy szynobus będzie wyprodukowany przez nowosądecki Newag. Będzie mógł pomieścić jednorazowo około 250 pasażerów - będzie w nim 116 miejsc siedzących oraz ok. 130 stojących. W szynobusie będzie klimatyzacja, miejsce do przewożenia rowerów oraz przewijak dla niemowląt. Pojazd będzie także dostosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych.

To już kolejna dotacja, jaką władze województwa otrzymują za zakup taboru szynowego. W latach 2010-2012 wojewoda mazowiecki podpisał z samorządem województwa trzy umowy, a łączna wartość dotacji z rezerwy celowej budżetu państwa wyniosła 21,9 mln zł. W ramach tych środków dofinansowano m.in. zakup 14 elektrycznych pociągów i dwóch nowoczesnych spalinowych szynobusów.

Jak wskazały władze Mazowsza, to będzie piąty nowy szynobus na mazowieckich torach w ciągu trzech lat. W latach 2011-2012 na ten cel samorząd Mazowsza przeznaczył ponad 11,7 mln zł. W 2014 r. planowany jest zakup kolejnych dwóch jednoczłonowych spalinowych autobusów szynowych. Szacowany koszt inwestycji to ok. 11,5 mln zł netto.

"Konsekwentnie realizujemy inwestycje w tabor dla naszych spółek - Kolei Mazowieckich i WKD" - wyjaśnił Struzik. Przypomniał, że w ostatnich sześciu latach Koleje Mazowieckie wzbogaciły się m.in. o 10 elektrycznych pociągów (koszt inwestycji wyniósł 181,7 mln zł, a środki pochodziły z budżetu województwa mazowieckiego), piętrowe wagony i odpowiednie lokomotywy (łączny koszt inwestycji to prawie 600 mln zł) a także 16 elektrycznych zespołów trakcyjnych (za prawie 400 mln zł, z czego ponad 175 mln zł pochodziło z funduszy unijnych).

W nadchodzących latach samorząd województwa planuje m.in.: zakup 20 nowych piętrowych wagonów, 2 lokomotyw, 12 nowoczesnych pięcioczłonowych pociągów, a także 10 dwuczłonowych. (PAP)

her/ je/

wiadomości
pap
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)