Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

MEN: przygotowanie nauczycieli kluczowym elementem "Cyfrowej szkoły"

0
Podziel się:

Kluczowym elementem rządowego programu "Cyfrowa szkoła" jest przygotowanie
nauczycieli, na ten cel w ramach programu pilotażowego przeznaczonych ma zostać 20 mln zł ze
środków unijnych - poinformowała posłów wiceminister edukacji Joanna Berdzik.

Kluczowym elementem rządowego programu "Cyfrowa szkoła" jest przygotowanie nauczycieli, na ten cel w ramach programu pilotażowego przeznaczonych ma zostać 20 mln zł ze środków unijnych - poinformowała posłów wiceminister edukacji Joanna Berdzik.

W czwartek na posiedzeniu sejmowych Komisji: Edukacji Nauki i Młodzieży oraz Innowacyjności i Nowych Technologii Berdzik przedstawiała informację na temat pilotażu Wieloletniego Programu Rządowego Cyfrowa Szkoła.

Berdzik przypomniała, że program "Cyfrowa Szkoła" ma funkcjonować w czterech obszarach: e-uczeń, e-szkoła, e-nauczyciel i e-podręcznik. Jak zaznaczyła, głównym jego obszarem pilotażu finansowanym z budżetu państwa ma być e-szkoła.

Zgodnie z planami rządu, w pilotażu ma wziąć udział 380 szkół. Wśród nich mają być szkoły miejskie i wiejskie, duże i małe, dobrze i słabo wdrożone w posługiwanie się nowymi technologiami. Wybrane zostaną one spośród wszystkich, które zgłoszą chęć udziału w pilotażu. Zdaniem Berdzik, nie powinno być problemu z wyborem szkół, gdyż już teraz napływa wiele sygnałów od placówek i samorządów chcących wziąć udział w przedsięwzięciu.

Na wyposażenie szkół w niezbędny sprzęt ma zostać przeznaczonych 40 mln zł. Do tego ma dojść 11 mln zł wkładu własnego samorządów, bowiem samorządy, które wezmą udział w pilotażu, są obowiązane wnieść wkład własny w wysokości co najmniej 20 proc. kosztów udziału w programie.

Wiceminister przedstawiając informację podkreśliła, że "kluczowym elementem powodzenia rządowego programu +Cyfrowa szkoła+ jest przygotowanie nauczycieli". Jak poinformowała, na szkolenia nauczycieli w ramach obszaru e-nauczyciel przewidziane jest około 20 mln zł. Chodzi o rozwijanie i doskonalenie umiejętności nauczycieli w zakresie nauczania z wykorzystaniem technologii informacyjno-komunikacyjnych oraz korzystania z różnego rodzaju cyfrowych zasobów edukacyjnych. Środki na ten cel będą współfinansowane ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach projektów systemowych Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007-2013.

Oprócz przeszkolenia nauczycieli w szkołach, które wezmą udział w pilotażu, przewidziane jest przygotowanie 40 e-trenerów i 1200 e-moderatorów, którzy będą w przyszłości wspierać szkoły w stosowaniu nowych technologii w praktyce szkolnej.

O tym, jak ważne jest przygotowanie nauczycieli do nowego sposobu pracy z uczniami, mówili podczas posiedzenia komisji także posłowie i zaproszeni eksperci. Ich zdaniem, już teraz są w polskich szkołach nauczyciele, którzy posiadają kompetencje cyfrowe.

"Także w dyskusji, jaka odbyła się w naszej organizacji, doszliśmy do tego, że faktycznie nauczyciele są kluczowym elementem sukcesu całego projektu, bo dzieci nie mają najmniejszego problemu z używaniem nowych technologii, ale potrzebują przewodnika, mentora, lidera, który poprowadzi je przez świat cyfrowy" - powiedział Michał Jaworski z Polskiej Izby Informatyki i Telekomunikacji.

O znaczeniu szkoleń dla nauczycieli mówił również Marian Noga z Polskiego Towarzystwa Informatycznego. Jego zdaniem, ważne jest, by nauczyciele mogli stale szkolić się i doskonalić, bo inaczej przy bardzo szybkim rozwoju technologii, stracą swoje kompetencje.

Ze środków unijnych w ramach pilotażu programu "Cyfrowa szkoła" około 32 mln zł przeznaczonych będzie na opracowanie e-podręczników wraz z uzupełniającymi je materiałami dydaktycznymi i metodycznymi, a około 11 mln zł - na rozbudowę zasobów multimedialnych w projekcie "Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli".

W ubiegłym tygodniu Komitet Stały Rady Ministrów przyjął założenia do projektu pilotażu Wieloletniego Programu Rządowego Cyfrowa Szkoła. (PAP)

dsr/ hes/

wiadomości
pap
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)