Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

MF chce pobudzić inwestycje firm, wprowadzając zmiany w amortyzacji

0
Podziel się:

#
Dochodzi opinia doradcy podatkowego na temat proponowanych zmian
#

# Dochodzi opinia doradcy podatkowego na temat proponowanych zmian #

02.08. Warszawa (PAP) - Aby zachęcić firmy do inwestycji, Ministerstwo Finansów zaproponuje wprowadzenie możliwości przyspieszonej amortyzacji środków trwałych w latach 2014-2016 - poinformowało PAP źródło z resortu finansów. Zmiana mogłaby wejść w życie z początkiem 2014 r.

Amortyzacja środka trwałego umożliwia przedsiębiorcy zaliczanie do kosztów uzyskania przychodów przez określony czas określonej części wartości środka trwałego. Dzięki temu firma płaci niższy podatek. Przyspieszenie amortyzacji oznacza, że większa część wartości np. maszyny może być zaliczona do kosztów.

Rozmówca z MF pragnący zachować anonimowość poinformował, że prace nad wprowadzeniem "przyspieszacza" amortyzacji środków trwałych są zaawansowane. Zmiany znajdą się w opracowywanym projekcie nowelizacji ustawy o CIT i PIT.

"W związku z osłabieniem koniunktury, w okresie, kiedy firmy wahają się, czy podejmować działania inwestycyjne, staramy się szukać rozwiązań, które będą stymulowały gospodarkę. Dla tych, którzy się zdecydują zainwestować do końca 2016 r., mamy ofertę przyspieszonej amortyzacji" - poinformowano.

"Chcemy, aby gospodarka wróciła na ścieżkę szybkiego wzrostu" - dodał rozmówca PAP. Zdaniem MF przedsiębiorcy mają do dyspozycji znaczne zasoby finansowe, szacowane na ok. 200 mld zł, z którymi nie do końca wiedzą, co zrobić. "Może warto je zainwestować na dogodnych warunkach i skorzystać z odliczenia podatkowego" - powiedział rozmówca PAP.

Według MF zmiana będzie czasowo skutkować obniżeniem wpływów podatkowych do budżetu (największy spadek spodziewany jest prawdopodobnie w 2016 r.), niemniej "poza skutkami w CIT i PIT będą też pozytywne skutki pośrednie w VAT, w tworzonych miejscach pracy".

Proponowane przez resort finansów rozwiązania nawiązują do regulacji obowiązujących czasowo w poprzednim pakiecie antykryzysowym z 2009 r. Są jednak znacznie szersze, będą bowiem dotyczyć wszystkich firm, a nie tylko małych.

W ramach proponowanego pakietu zmian MF proponuje podwyższenie w latach 2014-2016 limitu jednorazowej amortyzacji z 50 tys. do 100 tys. euro. "Pozostałe warunki i zasady korzystania z jednorazowej amortyzacji pozostałyby na dotychczasowych zasadach. Skorzystać z niej mogliby zatem - tak jak obecnie - mali podatnicy i podatnicy rozpoczynający prowadzenie działalności. Jednorazowa amortyzacja dotyczyłaby środków trwałych zaliczonych do grupy 3-8 Klasyfikacji środków trwałych (m.in. maszyny i środki transportu - PAP), z wyłączeniem samochodów osobowych" - napisano w dokumencie, do którego dotarła PAP.

Resort finansów chce umożliwić dokonywanie 30-proc. odpisu amortyzacyjnego podatnikom nabywającym lub wytwarzającym nowe środki trwałe zaliczone do grupy 3-6 Klasyfikacji środków trwałych (bez nieruchomości i środków transportu - PAP). Dotyczyłoby to inwestycji rozpoczętych i zakończonych w okresie 2014-2016.

Ponadto ministerstwo proponuje podwyższenie stawek amortyzacyjnych wynikających z tzw. Wykazu rocznych stawek amortyzacyjnych. "Rozwiązanie to zakłada możliwość stosowania przez podatników podwyższonej - maksymalnie o współczynnik 4 - stawki z Wykazu rocznych stawek amortyzacyjnych. Współczynnik podwyższający stawkę z Wykazu będzie zróżnicowany w zależności od wysokości podstawowej stawki amortyzacyjnej określonej w tym Wykazie oraz w poszczególnych latach amortyzacji" - napisano w dokumencie.

W przypadku środków trwałych, dla których określona w wykazie stawka amortyzacyjna wynosi 10 proc. lub mniej, w pierwszych 12 miesiącach stosowany mógłby być przez podatników współczynnik nie wyższy niż 4. W odniesieniu do środków trwałych, dla których obecna stawka jest wyższa niż 10 proc., w pierwszych 12 miesiącach stosowany mógłby być współczynnik nie wyższy niż 3. W następnych okresach podatnicy mogliby podwyższać stawki o współczynnik nie wyższy niż 2, niezależnie od tego, jaki współczynnik stosowali w pierwszych dwunastu miesiącach.

Stosowanie współczynników podwyższających stawki amortyzacyjne dotyczyłoby zarówno nabycia nowego środka trwałego, jak też wytworzenia środka trwałego we własnym zakresie. "Podwyższonymi stawkami amortyzacyjnymi objęte zostałyby środki trwałe z grupy 1 Klasyfikacji środków trwałych rodzaj 104 (tj. zbiorniki, silosy oraz magazyny podziemne, zbiorniki i komory podziemne, z wyłączeniem budynków magazynowych i naziemnych) oraz środki trwałe z grupy 2-8 Klasyfikacji, z wyłączeniem samochodów osobowych" - przewiduje MF.

Zaznaczono, że proponowane przez resort finansów rozwiązanie objęłoby także te inwestycje, które zostały rozpoczęte przed 2014 r. lub zakończone po 2016 r., z tym że podwyższone stawki amortyzacyjne stosowane byłyby wówczas tylko do tych nakładów inwestycyjnych, które zostały poniesione w latach 2014-2016.

Zdaniem doradcy podatkowego w kancelarii KNDP Kolibski Nikończyk Dec & Partnerzy Konrada Piłata przyspieszona amortyzacja to korzystne rozwiązanie, ale tylko dla firm osiągających dochód. "Należy więc pamiętać, że wprowadzenie proponowanych rozwiązań może zachęcić do inwestycji dobrze prosperujące przedsiębiorstwa. W żaden sposób nie pomoże jednak tym, które już dziś są w trudnej sytuacji i ponoszą straty" - ocenił Piłat.

Ekspert zwrócił uwagę, że ze względu m.in. na prostotę rozwiązania małe i średnie firmy chętnie korzystają z jednorazowej amortyzacji. "Z pewnością z zadowoleniem powitają ponowne podwyższenie rocznego limitu tej amortyzacji do 100 tys. euro" - powiedział.

Piłat uważa, że w obecnych przepisach brakuje zachęt inwestycyjnych dla dużych firm. "Propozycje Ministerstwa Finansów należy ocenić pozytywnie. Moim zdaniem warto jednak pomyśleć o ich uproszczeniu i doprecyzowaniu przepisów przejściowych" - zaznaczył.

Doradca podatkowy obliczył, że zgodnie z propozycjami MF firma, która kupi np. obrabiarkę (co do zasady amortyzowaną 14-proc. stawką), w pierwszym roku będzie mogła zastosować stawkę 42-proc., a w pozostałych - 28 proc. Okres amortyzacji wyniesie więc ok. 3 lat, czyli prawie dwa razy krócej niż obecnie. W przypadku zakupu samochodu ciężarowego w pierwszym roku jego eksploatacji firma będzie mogła zaliczyć do kosztów 60 proc. wartości pojazdu, a całkowity okres amortyzacji wyniesie tylko dwa lata. (PAP)

mmu/ mki/ gma/

wiadomości
pap
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)