Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Miliony ton rosyjskiej ropy płyną przez Bałtyk

0
Podziel się:

140 mln ton rosyjskiej ropy
przetransportowały w ubiegłym roku tankowce przez wody Zatoki
Fińskiej. Ponad połowa z tych zabierających do 100 tys. ton
ładunku statków kieruje się do Rotterdamu płynąc przez cały
Bałtyk. Transporty te niepokoją zwłaszcza Finlandię.

140 mln ton rosyjskiej ropy przetransportowały w ubiegłym roku tankowce przez wody Zatoki Fińskiej. Ponad połowa z tych zabierających do 100 tys. ton ładunku statków kieruje się do Rotterdamu płynąc przez cały Bałtyk. Transporty te niepokoją zwłaszcza Finlandię.

Wskazuje się na potencjalne zagrożenie stosunkowo niewielkiego i zamkniętego Morza Bałtyckiego. Przedsmak tego stanowiła awaria greckiego tankowca "Propontis", który 9 lutego br. z pełnym ładunkiem wszedł na skały w Zatoce Fińskiej. Szczęśliwie mimo przebicia dna statku nie doszło do wycieku ropy.

W piątek omal nie doszło na Bałtyku do zderzenia estońskiego promu "Silia Serenade" długości 203 m, zabierającego 2850 pasażerów i niemal 400 samochodów ze szwedzkim kontenerowcem "Baltic Pride", którego silniki niespodziewanie się zatrzymały. Jak doniosły fińskie media, oba statki dzieliło od katastrofy tylko 60 metrów.

Ruch na Morzu Bałtyckim będzie rósł. Już teraz kursuje po nim równocześnie ok. 2 tys. jednostek, z których ok. 200 transportuje ropę i paliwa płynne. Rosja przekształca część swych nadbałtyckich portów w naftoporty.

Dla Rosji, która wyraźnie rezygnuje z rurociągów prowadzących przez inne kraje i wycofuje się z transportu przez Morze Czarne z powodu ograniczeń ruchu tankowców w cieśninie Bosfor, Bałtyk jest głównym "oknem na Europę".

Jednym z najważniejszych rosyjskich naftoportów stał się już w 2005 r. niewielki wcześniej Primorsk (fińska nazwa - Koivisto) na wschodnim brzegu Zatoki Fińskiej. W ubiegłym roku wyeksportowano stamtąd 66 mln ton ropy, w tym roku przewiduje się 76 mln t. Średnio codziennie pobierają tam ładunek trzy wielkie tankowce. Plany natomiast przewidują doprowadzenie do Primorska rurociągu transportującego rosyjską i kazachską ropę w ilości 50 mln ton rocznie. Tak wiec tylko z tego portu będzie płynęło 120 mln t ropy rocznie. Wiadomo też, że istnieją plany rozbudowy pozostałych rosyjskich naftoportów w Wysotsku (fińska nazwa - Uurus) oraz w Wistino (Viistina).

Tymczasem stopień zabezpieczenia przed ekologicznymi skutkami morskich katastrof budzi poważne obawy. Najbardziej zainteresowana tym Finlandia, koło brzegów której biegną szlaki żeglugowe, dysponuje flotyllą 15 statków przystosowanych do likwidacji wycieków ropy. Jak jednak informował niedawno dziennik "Helsingin Sanomat", aż pięć z nich, z braku załóg, nie jest gotowych do akcji. Natomiast nowa, największa i najnowocześniejsza taka jednostka, należąca do marynarki wojennej, wejdzie do służby dopiero w 2009 roku.

Michał Haykowski (PAP)

mih/ az/ ro/

wiadomości
pap
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)