Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

MSZ: blisko 6 tys. projektów promujących Polskę na świecie w 2011 r.

0
Podziel się:

W 2011 r. MSZ zrealizowano 5760 projektów promujących pozytywny wizerunek
Polski na świecie, o 260 więcej niż w roku poprzednim, a dyplomaci interweniowali 600 razy w
sprawie polskich przedsiębiorców - poinformowała w czwartek wiceminister spraw zagranicznych Beata
Stelmach.

*W 2011 r. MSZ zrealizowano 5760 projektów promujących pozytywny wizerunek Polski na świecie, o 260 więcej niż w roku poprzednim, a dyplomaci interweniowali 600 razy w sprawie polskich przedsiębiorców - poinformowała w czwartek wiceminister spraw zagranicznych Beata Stelmach. *

Stelmach przedstawiła posłom z komisji spraw zagranicznych raport na temat działań ministerstwa w zakresie dyplomacji publicznej w 2011 r.

Dyplomacja publiczna - tłumaczyła wiceminister - to kształtowanie zagranicznej opinii publicznej o Polsce poprzez działania niedyplomatyczne, nieformalne. Chodzi głównie o dotarcie do opiniotwórczych środowisk w poszczególnych krajach, a za ich pośrednictwem do całych społeczeństw.

Elementem dyplomacji publicznej - mówiła - jest przeciwdziałanie stereotypom na temat Polski, w tym interweniowanie, gdy w mediach zagranicznych pojawia się określenie "polskie obozy koncentracyjne". Ważnym zadaniem dyplomacji publicznej, zaznaczyła, jest też wspieranie i ochrona interesów gospodarczych polskich przedsiębiorstw za granicą, a także popularyzacja na świecie polskiej historii, kultury, sztuki i osiągnięć naukowych.

Jak mówiła Stelmach, promocja wizerunku Polski to także działania z zakresu pomocy rozwojowej. Krajami priorytetowymi w tym zakresie są państwa Partnerstwa Wschodniego (Białoruś, Ukraina, Gruzja, Armenia, Azerbejdżan, Mołdawia), a także Afganistan, Autonomia Palestyńska i Angola.

Jak zaznaczyła, do promocji Polski na świecie MSZ wykorzystuje 159 placówek dyplomatycznych oraz 23 Instytuty Polskie. Większość instytutów - 15 - znajduje się w UE. Są też w Rosji, na Ukrainie i na Białorusi, a także w Japonii (otwarty w 2011 r.), Indiach, Izraelu oraz w USA.

Wiceminister poinformowała, że planowane jest otwarcie instytutu w Pekinie, a w dalszej kolejności także w Rio de Janeiro, Stambule, Kairze, Pretorii, Los Angeles oraz w Meksyku.

Według raportu, który prezentowała Stelmach, w 2011 r. zrealizowano 5760 projektów o charakterze promocyjnym; to o 260 więcej niż w roku poprzednim. Wiele z nich było związanych z przypadającą w drugiej połowie 2011 r. prezydencją Polski w Radzie UE (1831 projektów w 92 krajach). Ponadto w ramach polskiej pomocy rozwojowej zrealizowano 322 projekty.

Ważnym elementem działań promocyjnych - mówiła wiceminister - jest też dyplomacja ekonomiczna, czyli budowanie wizerunku Polski jako stabilnego partnera w interesach oraz wspieranie ekspansji polskich przedsiębiorstw na zagranicznych rynkach. Poinformowała, że w 2011 r. polscy dyplomaci 600 razy interweniowali na prośbę polskich przedsiębiorców.

W ramach dyplomacji ekonomicznej - mówiła Stelmach - MSZ angażuje się też w pozyskiwanie informacji nt. dorobku innych krajów z zakresu poszukiwania i eksploatacji gazów niekonwencjonalnych, w tym łupkowego.

Elementem prowadzonej przez MSZ promocji naszego kraju są też studyjne wizyty w Polsce zagranicznych ekspertów i dziennikarzy. W 2011 r. było ich 185; wzięło w nich udział 950 gości. W wyniku 62 wizyt dziennikarskich ukazało się ok. 240 artykułów prasowych (w tym około 25 publikacji na stronach internetowych) oraz około 60 reportaży i programów radiowo-telewizyjnych.

Stelamach zwróciła też uwagę, że według najnowszego rankingu BrandFinance Journal, Polska awansowała na 20. miejsce najcenniejszych marek narodowych, a jej wartość okazała się najszybciej rosnącą na świecie.

Koordynacją działań poszczególnych ministerstw w zakresie promocji Polski na świecie zajmuje się Rada Promocji Polski. W jej skład wchodzą przedstawiciele: MSZ, MG, MNiSW, MEN, MSW, MKiDN, MSiT, MRiRW, MRR, a także samorządów. Rada zajmuje się m.in. opracowaniem wieloletniej strategii promocji naszego kraju. (PAP)

mzk/ son/ jra/

wiadomości
pap
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)