Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Na egzaminie gimnazjalnym "Zemsta" Aleksandra Fredry

0
Podziel się:

"Zemsta" Aleksandra Fredry była motywem przewodnim zadań w teście z języka
polskiego, który rozwiązywali gimnazjaliści we wtorek na egzaminie z wiedzy humanistycznej; do
sztuki tej odnosiła się połowa zadań.

"Zemsta" Aleksandra Fredry była motywem przewodnim zadań w teście z języka polskiego, który rozwiązywali gimnazjaliści we wtorek na egzaminie z wiedzy humanistycznej; do sztuki tej odnosiła się połowa zadań.

W teście z polskiego gimnazjaliści mieli do rozwiązania 20 zadań zamkniętych, czyli takich gdzie uczeń musi wskazać odpowiedź właściwą spośród podanych. Odnosiły się one m.in. do cytowanego w arkuszu fragmentu "Zemsty", w którym Papkin stara się nakłonić Podstolinę do małżeństwa z Cześnikiem. Zadania odnosiły się też m.in. do fragmentu "Obrachunków Fredrowskich" Tadeusza Boya Żeleńskiego na temat "Zemsty" wystawionej w Teatrze Rozmaitości przez Juliusza Osterwę.

Część zadań wiązała się z bajką Ignacego Krasickiego "Podróżny" i tekstem prof. Jana Miodka na temat funkcjonowania zapożyczeń w polszczyźnie. Gimnazjaliści mieli też napisać rozprawkę na temat "Literatura pozwala lepiej poznawać i zrozumieć minione wieki".

W teście z historii i wiedzy o społeczeństwie do rozwiązania były 24 zadania, wszystkie były zadaniami zamkniętymi. Dotyczyły one m.in. początków rolnictwa, Zjazdu Gnieźnieńskiego, zaborów, dokonań Marii Skłodowskiej-Curie oraz zadań Trybunału Konstytucyjnego.

W jednym z zadań gimnazjaliści musieli uporządkować chronologicznie wydarzenia dotyczące wielkich odkryć geograficznych. Z kolei w innym z analizy map historycznych mieli odpowiedzieć, jakie ziemie pozostały poza granicami państwa polskiego w chwili śmierci Kazimierza Wielkiego.

Aby rozwiązać jeszcze inne zadania uczniowie musieli m.in. umieć odczytywać informacje z drzewa genealogicznego Jagiellonów i wykresu kołowego dotyczącego wyników badań opinii publicznej, a także rozpoznawania stylów architektonicznych.

Gimnazjaliści, z którymi rozmawiali dziennikarze PAP dużo łatwiejszy był test z języka polskiego, niż z historii i WOS. Jak mówili, na teście z polskiego spodziewali się wielu zadań z gramatyki.

"Banalnie prosty" - tak oceniła test z polskiego Natalia z Publicznego Gimnazjum nr 5 im. Sługi Bożego Jana Pawła II w Białymstoku. Jej koleżanka Amelia nazwała go "ogólnie łatwym". Według niej nie było trzeba też znać szczegółowo lektur, a wystarczyło jedynie uważnie przeczytać podane teksty. O "w miarę łatwym" teście z polskiego mówił Mateusz z Gimnazjum nr 9 im. Jana Pawła II w Kaliszu, a jego imiennik z Gimnazjum nr 2 w Gdańsku o "stosunkowo prostym".

Gimnazjaliści mówili, że nie spodziewali się, że na teście z historii i WOS pytania będą dotyczyły tak wielu epok, spodziewali się, że jedna będzie tematem przewodnim. Mówili także, że rozwiązanie zadań wymagało dobrej znajomości dat i chronologii. Przyznawali, że mieli z tym problemy. Trudność sprawiało tez zadanie dotyczące Trybunału Konstytucyjnego.

"Bardzo dziwna formuła tego testu, wyglądało to wszystko nieco inaczej niż na egzaminach próbnych. Przyznaję, że lekko mnie to wszystko zaskoczyło, choć pytania były dosyć proste" - powiedział PAP uczeń gimnazjum z Ogólnokształcącej Szkoły Sztuk Pięknych w Gliwicach. Podobne zdanie miała także uczennica Gimnazjum nr 6 w Gliwicach. "Testy przygotowujące, które rozwiązywaliśmy w szkole wyglądały nieco inaczej, ale daliśmy radę" - powiedziała.

Arkusze obu testów rozwiązywanych we wtorek na egzaminie z wiedzy humanistycznej są już dostępne na stronie internetowej Centralnej Komisji Egzaminacyjnej www.cke.edu.pl oraz na stronach okręgowych komisji egzaminacyjnych. (PAP)

dsr/ rop/ ktp/ jaw/ zak/ kpr/ swi/ pdo/ wos/ ls/

wiadomości
pap
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)