Notowania

wiadomości
25.10.2013 16:50

Na Lotnisku Chopina będzie można lądować przy zerowej widoczności

Lotnisko Chopina razem z Polską Agencją Żeglugi Powietrznej przygotowują się do wprowadzenia na przełomie 2014/2015 r. systemu ILS najwyższej, trzeciej kategorii. Taki ma port Heathrow w Londynie. Umożliwia on lądowanie przy zerowej widoczności, np. we mgle.

Podziel się
Dodaj komentarz

Lotnisko Chopina razem z Polską Agencją Żeglugi Powietrznej przygotowują się do wprowadzenia na przełomie 2014/2015 r. systemu ILS najwyższej, trzeciej kategorii. Taki ma port Heathrow w Londynie. Umożliwia on lądowanie przy zerowej widoczności, np. we mgle.

Jak powiedział PAP rzecznik warszawskiego portu Przemysław Przybylski, lotnisko nigdy nie jest zamykane z powodu mgły. Od kilku dni jednak mgły utrudniają prace niektórych krajowych lotnisk.

"Infrastruktura lotniska oraz służby lotniskowe są zawsze gotowe na przyjęcie samolotu. Jednak ostateczną decyzję o tym, czy samolot ląduje na danym lotnisku podejmuje kapitan samolotu, który wcześniej otrzymuje od kontrolera ruchu lotniczego informacje o warunkach meteorologicznych na lotnisku, do którego leci" - wyjaśnił Przybylski.

ILS to radiowy system nawigacyjnego wspomagania lądowania w warunkach ograniczonej widoczności. Aby mógł działać, musi być w niego wyposażony - oprócz lotniska - także samolot, a pilot musi być przeszkolony i posiadać uprawnienia poświadczone certyfikatem. System ten dzieli się na trzy kategorie w zależności od widoczności, przy której możliwe jest lądowanie. Warszawski port Chopina jako jedyny w kraju ma ILS drugiej kategorii - umożliwia wykonywanie operacji lotniczych przy widoczności co najmniej 400 m i podstawie chmur na poziomie 30 m.

"Rozpoczęliśmy wspólnie z Polską Agencją Żeglugi Powietrznej przygotowania do wprowadzenia ILS trzeciej kategorii. Planujemy, że zostanie on zainstalowany na dłuższej drodze startowej od strony Piaseczna na przełomie 2014/2015 r." - powiedział rzecznik.

Jak wyjaśnił Przybylski, dzięki ILS w trakcie mgieł na lotniskach mniej jest odwoływanych rejsów lub przekierowywanych do innych portów. Co przekłada się na to, że straty linii lotniczych i lotnisk są ograniczane. "Oczywiście każda kategoria ILS pozwala na pracę w innych warunkach atmosferycznych - im wyższa kategoria tym bardziej pozwala ona na utrzymanie funkcjonowania lotniska w trudniejszych warunkach" - wskazał.

Na innym podwarszawskim lotnisku w Modlinie działa system ILS pierwszej kategorii. Jak zapowiadał na początku września prezes portu Piotr Okienczyc, w przyszłym roku na lotnisku ma być system drugiej kategorii. (PAP)

aop/ amac/

Tagi: wiadomości, pap
Źródło:
PAP
komentarze
+1
+1
ważne
smutne
ciekawe
irytujące
Napisz komentarz