Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Niemal 330 mln zł na projekt Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej

0
Podziel się:

Niemal 330 mln zł ma kosztować projekt budowy systemu Łódzkiej Kolei
Aglomeracyjnej (ŁKA). W marcu władze regionu złożą wniosek o unijne dofinansowanie tej inwestycji.
Dzięki niej m.in. na niektórych trasach pociągi będą jeździć nawet do 160 km na godz.

Niemal 330 mln zł ma kosztować projekt budowy systemu Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej (ŁKA). W marcu władze regionu złożą wniosek o unijne dofinansowanie tej inwestycji. Dzięki niej m.in. na niektórych trasach pociągi będą jeździć nawet do 160 km na godz.

Projekt "Budowa systemu ŁKA - etap I" zakłada zakup w 20 szynobusów, z których każdy będzie mógł zabrać ok. 170-200 pasażerów oraz budowę zaplecza technicznego na stacji Łódź Widzew. W pierwszym etapie pociągi będą korzystać z istniejących i modernizowanych linii kolejowych z Łodzi do Kutna, Łowicza, Koluszek, Zduńskiej Woli oraz linii Widzew - Łódź Kaliska.

Koszty projektu, który ma być zakończony w 2014 r., wynoszą ok. 330 mln zł, z tego 164 mln zł mają pochodzić z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, a 170 mln zł z kredytu bankowego, którego spłata ma być rozłożona na 15 lat i rozpocząć się w 2015 r.

Do realizacji inwestycji powołano spółkę Łódzka Kolej Aglomeracyjna. "Chcemy, żeby ten projekt realizowała spółka, bo to jest łatwiejsze działanie operacyjne i łatwiejsze rozliczanie VAT-u. Spółka się inaczej niż samorząd rozlicza z tego podatku i pozwala to obniżyć zaangażowanie finansowe" - powiedział w piątek marszałek województwa Witold Stępień.

Dodał, że władze regionu mają już wstępną akceptację zmiany beneficjenta zarówno ze strony ministerstwa infrastruktury, jak i rozwoju regionalnego. Według Stępnia, wniosek o dofinansowanie projektu ma być złożony w marcu.

W związku z tym projektem mają być także modernizowane linie kolejowe m.in. Łódź Kaliska - Zgierz - Łowicz, Łódź Widzew - Kutno, Łódź Widzew - Łódź Fabryczna czy Łódź Kaliska - Kalisz. Dzięki inwestycjom prędkość na tych trasach wzrośnie do 90 km na godz., a na niektórych nawet do 160 km na godz.

Za ponad 48 mln zł władze regionu zaplanowały także w latach 2011-12 modernizację i budowę 17 przystanków kolejowych m.in. w Łodzi, Zgierzu, Ozorkowie. Projekt w 85 proc. będzie finansowany ze środków unijnych i realizowany wspólnie z PKP PLK, PKP SA, gminę Łódź i Zgierz.

W planach samorządu jest także wybudowanie łącznicy Łódź Retkinia - Łódź Karolew oraz linii do Portu Lotniczego im. Reymonta (Łódź Lublinek - Port Lotniczy - Łódź Retkinia).

W ubiegłym roku marszałek województwa i prezydent Łodzi podpisali list intencyjny w sprawie Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej z prezydentami i burmistrzami 11 miast: Głowna, Kutna, Pabianic, Ozorkowa, Strykowa, Łowicza, Zduńskiej Woli, Łęczycy, Zgierza, Łasku i Koluszek.

Pierwszy okres porozumienia dotyczy lat 2013-2018. Wstępnie zakłada się, że samorządy lokalne mają dotować funkcjonowanie ŁKA procentowo, proporcjonalnie do liczby mieszkańców. Kwota dotacji ma być co roku weryfikowana w oparciu o rzeczywiste koszty funkcjonowania kolei. (PAP)

szu/ amac/ gma/

wiadomości
pap
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)