Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Niemcy: Prasa: nowa niemiecko-rosyjska linia kolejowo-promowa ominie Polskę

0
Podziel się:

Niemiecka kolej Deutsche Bahn (DB) uruchomi 5
grudnia stałe połączenie kolejowo-promowe do rosyjskiego Bałtyjska
w obwodzie kaliningradzkim nad Morzem Bałtyckim - podał we wtorek
niemiecki dziennik "Berliner Morgenpost". Kursujące na trasie
Sassnitz-Bałtyjsk promy będą omijały Polskę i kraje bałtyckie.

Niemiecka kolej Deutsche Bahn (DB) uruchomi 5 grudnia stałe połączenie kolejowo-promowe do rosyjskiego Bałtyjska w obwodzie kaliningradzkim nad Morzem Bałtyckim - podał we wtorek niemiecki dziennik "Berliner Morgenpost". Kursujące na trasie Sassnitz-Bałtyjsk promy będą omijały Polskę i kraje bałtyckie.

To pierwsze od rozpadu Związku Radzieckiego bezpośrednie połączenie w komunikacji towarowej między Niemcami i Rosją - podkreśla gazeta. Linia jest na razie eksperymentem ze względu na wysoki koszt.

Zdaniem "Berliner Morgenpost" nowe połączenie jest zgodne z "polityczną kalkulacją" w Berlinie i Moskwie. "Celem jest opłynięcie Polski i Litwy. Stosunki polityczne stały się wyraźnie chłodniejsze, stosunki między koncernami i urzędami kolejowymi obu krajów już dawno sięgnęły dna" - czytamy.

Gazeta twierdzi, że polska sieć kolejowa jest przeciążona. Pociąg towarowy potrzebuje obecnie sześciu dni, by pokonać trasę z Berlina do Moskwy, a do Petersburga aż siedmiu. "Natomiast prom potrzebuje 36 godzin, by dopłynąć z Sassnitz do Bałtyjska" - powiedział Hans-Dieter Strandt, odpowiedzialny w spółce DB, Stinnes, za kontakty z Rosją.

Zdaniem gazety Warszawa i Wilno ponoszą częściowo winę za przeszkody tranzytowe. "Polskie koleje państwowe PKP są ociężałe, a współpraca z nimi często nie sprawia żadnej przyjemności" - mówi menedżer DB. Rosjanie są mniej dyplomatyczni. "Litwini mają tendencje do tworzenia własnych reguł. Potrzebna jest alternatywa dla połączeń z i do Rosji" - mówi szef portu w Kaliningradzie Gieorgij Siebow.

"Berliner Morgenpost" podaje, że w budowę nowych urządzeń portowych w Bałtyjsku Rosjanie zainwestowali 1,5 mld rubli. Rosyjskie koleje RZD wydadzą z kolei 5 mld na modernizację trasy. Zdaniem gazety Rosjanie mają wielkie plany. Wkrótce do obsługi niemiecko-rosyjskiej linii ma być skierowany drugi prom. Planuje się rozbudowę floty do siedmiu jednostek.

Niemiecka gazeta zwraca uwagę, że Warszawa "bacznie przygląda się" niemiecko-rosyjskiemu projektowi. W końcu nie usunięto jeszcze zadrażnień wywołanych projektem rosyjsko-niemieckiego Gazociągu Północnego - czytamy.

"Berliner Morgenpost" ocenia współpracę polsko-niemiecką jako nienajlepszą. W tym kontekście przypomina o sporze dotyczącym pozwolenia na kursowanie niemieckich pociągów z Berlina do Kostrzyna, zarzucając polskiemu Urzędowi Transportu Kolejowego, że blokuje tę linię.

Jacek Lepiarz (PAP)

lep/ mc/ jra/

wiadomości
pap
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)