Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Nowak: modernizacja istniejących sieci kolejowych priorytetem

0
Podziel się:

#
dochodzą informacje z konferencji prasowej
#

# dochodzą informacje z konferencji prasowej #

08.02. Wrocław (PAP) - Zakończenie modernizacji istniejących sieci kolejowych i inwestycje w tabor kolejowy to priorytet resortu transportu na najbliższe cztery lata - poinformował w środę we Wrocławiu minister transportu Sławomir Nowak.

Minister wziął udział w seminarium pt. "Połączenia kolejowe jako czynnik integracji gospodarczej i społecznej". Podczas spotkania rozmawiano na temat perspektyw powstania kolei dużych prędkości w Polsce, znaczenia rozbudowy kolei dla harmonijnego rozwoju polskich miast oraz możliwości modernizacji infrastruktury kolejowej na trasie Wrocław-Warszawa. W spotkaniu wzięli udział marszałkowie województw Polski południowo-zachodniej oraz województwa mazowieckiego.

Nowak podkreślił po raz kolejny, że Polski nie stać obecnie na budowę kolei dużych prędkości (KDP), łączących Warszawę, Łódź, Poznań i Wrocław. "Będziemy nadal pracować nad studium wykonalności i jednocześnie nad drugim studium, które będzie zakładać przedłużenie linii KDP do Berlina czy Pragi" - mówił minister.

Podkreślił, że resort nie rezygnuje z projektu KDP, a jedynie przesuwa go w czasie. "Konsekwentnie mówimy także, że jesteśmy otwarci na partnera prywatnego w realizacji tego projektu" - mówił Nowak na konferencji prasowej w przerwie seminarium. Dodał, że projekt KDP łączący Warszawę, Łódź, Poznań i Wrocław jest wizjonerski, a jego kosztów dziś dokładnie nie da się oszacować. "Pierwsze szacunki to od 20 do 30 mld zł, a to jest ponad nasze siły obecnie" - tłumaczył Nowak.

Podkreślił, że priorytetem resortu jest w miarę szybka poprawa jakości przewozów pasażerskich. Dodał, że średni wiek wagonów to 28 lat, natomiast część linii klejowych jest jeszcze na drewnianych podkładach. Te zapóźnienia - według ministra - trzeba konsekwentnie likwidować.

Resort w ciągu najbliższych czterech lat chce dokończyć modernizacje i rewitalizacje istniejących sieci kolejowych. "Spowoduje to szybkie w miarę posiadanych środków podniesienie jakości świadczonych usług przewozów pasażerskich w Polsce. Modernizacja istniejących sieci skróci czas podroży do stolicy z Wrocławia i Poznania" - powiedział minister.

Jednocześnie zaznaczył, że w 2014 r. w Polsce będzie szybka kolej. "To pociąg Pendolino, którym pojedziemy z Gdańska do Warszawy" - mówił. Poinformował też, że do 2014 r. powinno zostać zmodernizowane połączenie z Wrocławia do Warszawy przez Opole i Częstochowę. "Możliwe jest, żeby tę trasę pociągi pokonywały w ciągu 3,5 godziny" - mówił. Obecnie pociągi trasę z Wrocławia do Warszawy pokonują w ciągu około sześciu godzin.

Marszałek województwa dolnośląskiego Rafał Jurkowlaniec w rozmowie z PAP podkreślił, że potrzebne jest prowadzenie dwóch projektów równolegle - zarówno modernizacja istniejących sieci kolejowych, jak i prowadzenie projektu KDP. "Zaletą modernizacji istniejących linii jest natychmiastowa poprawa połączeń, zaś KDP to nie luksus, lecz konieczność cywilizacyjna" - mówił Jurkowlaniec.

Z kolei marszałek województwa mazowieckiego Adam Struzik powiedział PAP, że jeżeli nie da się fizycznie zrealizować projektu budowy KDP do 2020 r., to być może jest to czas do "wytyczenia korytarzy pod ten projekt i wykup gruntów". (PAP)

pdo/ umw/ mki/ gma/

wiadomości
pap
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)