Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Obraz Ukrzyżowania Jezusa trafił do kaplicy lidzbarskiego zamku

0
Podziel się:

Do kaplicy zamkowej p.w. św. Katarzyny Aleksandryjskiej na zamku w Lidzbarku
Warmińskim do pustej od końca wojny ramy trafił obraz ukazujący scenę Ukrzyżowania, namalowaną
przez nieznanego autora według obrazu Antona van Dycka.

Do kaplicy zamkowej p.w. św. Katarzyny Aleksandryjskiej na zamku w Lidzbarku Warmińskim do pustej od końca wojny ramy trafił obraz ukazujący scenę Ukrzyżowania, namalowaną przez nieznanego autora według obrazu Antona van Dycka.

Pusta rama w ołtarzu bocznym kaplicy zamkowej pod wezwaniem św. Katarzyny Aleksandryjskiej w zamku biskupów warmińskich w Lidzbarku Warmińskim została wypełniona kopią obrazu van Dycka, ponieważ na zdjęciach z okresu międzywojennego muzealnicy wypatrzyli w tym miejscu obraz Ukrzyżowania. Na fotografiach widać, że przy Jezusie są Maria i Jan Ewangelista. Zdaniem muzealników obraz sprzed wojny został zapewne namalowany w końcu XIX w., ale zaginął pod koniec II wojny światowej. Od tego czasu ołtarz był pusty.

Jak poinformowała PAP Iwona Piskorska-Blum z Muzeum Warmii i Mazur, gdy w 2008 roku rozpoczęła się konserwacja elementów stałego wyposażenia kaplicy zamkowej, poddano renowacji m.in. ołtarz z pustą ramą. Wtedy też muzealnicy uznali, że w puste miejsce należy wstawić obraz znajdujący się w zasobach muzeum. Wybrano taki, który tematycznie nawiązywał do obrazu sprzed wojny.

"Przedstawienie Ukrzyżowania pochodzi z nieistniejącego kościoła patronackiego rodu Kreytzenów w Piastach Wielkich koło Górowa Iławeckiego. Obraz z Piast, obecnie należący do zbiorów Muzeum Warmii i Mazur, jest kopią obrazu flamandzkiego malarza Antona van Dycka (1599-1641), ucznia Piotra Pawła Rubensa. Jej wykonawca najprawdopodobniej posłużył się ryciną Schelta a Bolswerta, współpracownika Rubensa i van Dycka, który w sztychach powielał i rozpowszechniał obrazy mistrzów" - poinformowała Piskorska-Blum.

Obraz umieszczony w kaplicy lidzbarskiego zamku został uratowany przed zniszczeniem przez pracowników Muzeum w okresie powojennym. Z powodu zniszczeń warstwy malarskiej i płóciennego podłoża przed wstawieniem do ołtarza wymagał konserwacji i częściowej rekonstrukcji.(PAP)

jwo/ abe/ mhr/

wiadomości
pap
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)