Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Od lipca obsługa podróżnych w Katowicach na tymczasowym dworcu

0
Podziel się:

Od początku lipca co najmniej do maja 2012 r. pasażerowie kolei w
Katowicach będą obsługiwani na tymczasowym dworcu. Utrudnienia skończą się, gdy gotowy będzie nowy
dworzec i towarzyszący mu kompleks handlowo-usługowy. Do tego czasu potrwa też remont peronów oraz
prowadzących do nich tuneli.

Od początku lipca co najmniej do maja 2012 r. pasażerowie kolei w Katowicach będą obsługiwani na tymczasowym dworcu. Utrudnienia skończą się, gdy gotowy będzie nowy dworzec i towarzyszący mu kompleks handlowo-usługowy. Do tego czasu potrwa też remont peronów oraz prowadzących do nich tuneli.

Prace przy organizacji tymczasowego dworca mają ruszyć w marcu. Powstanie on na tyłach dzisiejszego obiektu, czyli od strony placu Oddziałów Młodzieży Powstańczej, a także w przystosowanym do tego celu tunelu pod czwartym peronem. Wejście do niego znajduje się przy ul. Marii Konopnickiej.

O szczegółach organizacji obsługi pasażerów podczas budowy nowego dworca poinformowali w środę w Katowicach przedstawiciele kolejowych spółek i oddziałów - PKP, Polskich Linii Kolejowych (PLK) oraz Dworce Kolejowe.

"Modernizacja katowickiego dworca będzie w najbliższych dwóch latach największą inwestycją budowlaną w centrum miasta. Nie da się uniknąć w tym czasie utrudnień dla pasażerów, ale chcemy je zredukować do minimum" - tłumaczył rzecznik PKP ds. produktowych Michał Wrzosek.

Przypomniał, że po rozpoczęciu modernizacji nie będzie już możliwe dotarcie na dworzec kładką - szczególnie uczęszczaną przez podróżnych - od strony Placu Wilhelma Szewczyka w ścisłym centrum miasta. Najprawdopodobniej zostanie ona zamknięta 1 lipca, najdalej wtedy też ma ruszyć tymczasowy dworzec.

W czasie remontu podróżni będą mieli do dyspozycji 20 okienek kasowych, z czego większość w kontenerach na Placu Młodzieży Powstańczej, a także dwa punkty informacyjne. Na pasażerów ma też czekać blisko 30 sanitariatów i toaleta dla niepełnosprawnych. W planach jest toaleta z miejscem do przewijania niemowląt. Przy wszystkich schodach prowadzących na dworzec oraz perony pojawią się platformy do transportu osób niepełnosprawnych.

Towarzyszący budowie nowego dworca remont peronów i prowadzących do nich tuneli ma kosztować ok. 70 mln zł. "Chcieliśmy rozpocząć prace w tym samym okresie, co inwestor budujący centrum dworcowo-handlowe, aby w przyszłości nie powodować dodatkowych utrudnień dla pasażerów" - tłumaczył Józef Jeżewicz z Centrum Realizacji Inwestycji PLK.

Dodał, że w trakcie robót z użytku będzie wyłączony zawsze tylko jeden z czterech peronów. Natomiast po 2012 r. torowiska katowickiego dworca mają zostać przystosowane do potrzeb projektowanej kolei szybkich prędkości.

Nowy dworzec i jego otoczenie mają powstać w Katowicach do połowy 2012 r., kosztem ok. 240 mln euro. Przestrzeń wokół dworca będzie zagospodarowana m.in. na potrzeby handlu, usług i biur. W lipcu 2009 r. PKP zawarło umowę w tej sprawie z hiszpańską firmą Neinver.

Inwestycja ma odmienić oblicze dworca i jego okolic. Na obecnym Placu Wilhelma Szewczyka przed halą dworca, gdzie znajduje się m.in. dworzec autobusów komunikacji miejskiej, stanie kilkupiętrowy obiekt handlowy, a z boku budynek biurowy. Powstanie nowy, kameralny Plac Szewczyka, a dworzec autobusowy i biegnąca dziś tamtędy ulica Dworcowa zostaną przeniesione pod ziemię. Konstrukcje wszystkich obiektów mają być przeszklone, wokół powstanie nowa infrastruktura i zieleńce.

Katowicki dworzec należy do największych w Polsce. Codziennie przejeżdża tędy ok. 400 pociągów. Rocznie sprzedaje się tu ok. 3 mln biletów, a przez dworzec przewija się ok. 9 mln ludzi. (PAP)

toe/ mab/ pad/

wiadomości
pap
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)