Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Opolskie: Ponad 23 mln zł mniej w tym roku na drogi wojewódzkie

0
Podziel się:

Ponad 23 mln zł mniej znalazło się w tegorocznym budżecie Zarządu Dróg
Wojewódzkich w Opolu w porównaniu z budżetem ubiegłorocznym. Oznacza to mniejszą liczbę inwestycji
na drogach wojewódzkich i ograniczenie puli pieniędzy na utrzymanie tras.

Ponad 23 mln zł mniej znalazło się w tegorocznym budżecie Zarządu Dróg Wojewódzkich w Opolu w porównaniu z budżetem ubiegłorocznym. Oznacza to mniejszą liczbę inwestycji na drogach wojewódzkich i ograniczenie puli pieniędzy na utrzymanie tras.

Ubiegłoroczny budżet Zarządu Dróg Wojewódzkich w Opolu wynosił ponad 85 mln zł, tegoroczny - ponad 62 mln zł. Jak powiedział PAP rzecznik Zarządu Dróg Wojewódzkich w Opolu Arkadiusz Branicki, oznacza to mniejszą niż dotychczas liczbę realizowanych inwestycji i mniej pieniędzy na utrzymanie dróg wojewódzkich, których jest w woj. opolskim blisko 1 tys. km.

"Zamiast 8 mln zł na bieżące utrzymanie dróg w okresie letnim i zimowym w tegorocznym budżecie mamy na ten cel 6,5 mln zł" - powiedział Branicki. Jego zdaniem to oznacza, że będą wykonywane tylko niezbędne naprawy i prace związane z bezpieczeństwem użytkowników dróg.

Wiele zależy m.in. od zimy i tego, jaki będzie wpływ mrozów na stan nawierzchni. Branicki zapewnił jednak, że w razie potrzeby możliwe będzie przesunięcie części pieniędzy np. z puli akcji zima na mniejsze remonty. "Nasz budżet konstruowany jest w sposób elastyczny, dzięki czemu możemy w ciągu roku jakąś pulę pieniędzy skierować na inne zadanie" - stwierdził rzecznik.

Mniejszy budżet jednostki to też mniejsza liczba inwestycji. Branicki dodał, że to także skutek kończącej się puli unijnych pieniędzy na lata 2007-2013, z których dofinansowywane były budowy i remonty.

W ubiegłym roku Zarząd Dróg Wojewódzkich w Opolu prowadził siedem inwestycji na drogach w regionie. W tym roku realizowane będą cztery. "Założyliśmy w ubiegłym roku, licząc się z trudniejszą sytuacją finansową w roku 2013, że będziemy wykonywać tylko te inwestycje, które są w toku lub mają dofinansowanie unijne" - wyjaśnił Branicki.

Zakończona w roku 2013 ma być inwestycja na odcinku Nowy Wachów - Dobrodzień - Pietraszów na DW 901. Kolejne z zaplanowanych w tym roku prac to: przebudowa odcinka Krasiejów - Mnichus w ciągu DW 463; budowa obwodnicy Głubczyc; remont odcinka Rożniątów - Gogolin na DW 409, na którą w tym roku przeznaczono 20 mln zł.

Wicemarszałek woj. opolskiego Tomasz Kostuś zmniejszony budżet Zarządu Dróg Wojewódzkich również tłumaczy kończącymi się pieniędzmi z unijnej puli na lata 2007-2013 oraz mniejszymi przychodami z CIT.

Na początku roku 2012 zakładano, że wpływy z CIT wyniosą 80 mln zł, a tymczasem - według skarbnika województwa Stanisława Mazura - wykonanie będzie na poziomie ok. 71-72 mln zł. Na rok 2013 wpływy z CIT zaplanowano na 75 mln zł. "Właśnie z nich finansowane są m.in. inwestycje drogowe" - wyjaśnił PAP Mazur.

Kostuś zaznaczył jednak, że woj. opolskie było w ostatnich latach jednym z trzech w kraju regionów, które wydały procentowo najwięcej pieniędzy na budowę i remonty dróg z puli Regionalnego Programu Operacyjnego (RPO). "To był dla nas priorytet. Dlatego na inwestycje drogowe z RPO wydaliśmy ponad 340 mln zł, za co wyremontowano i zbudowano ponad 110 km dróg i obwodnic" - stwierdził.

Wicemarszałek dodał, że sytuacja gospodarcza wymusza szukanie oszczędności. Stąd uchwała zarządu województwa o tym, że inwestycje drogowe w powiatach czy gminach muszą być współfinansowane w połowie przez samorządy. "Ale - co podkreślam - współfinansowane mają być tylko inwestycje, które nie są priorytetowe dla regionu. Te najważniejsze będziemy finansować zgodnie z przygotowywanym właśnie wieloletnim planem przebudowy dróg wojewódzkich" - stwierdził Kostuś. (PAP)

kat/ amac/

wiadomości
pap
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)