Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Oświęcim: Rozpoczynają się prace przy drogach do tzw. Altejudenrampe

0
Podziel się:

Biała (PAP) - Dwie ulice wiodące do tak zwanej
Altejudenrampe, czyli torowiska między byłymi niemieckimi obozami
Auschwitz I i Auschwitz II - Birkenau, gdzie podczas wojny bieg
kończyły w Oświęcimiu transporty z późniejszymi ofiarami obozu,
zostaną jeszcze tego lata przebudowane.

Biała (PAP) - Dwie ulice wiodące do tak zwanej Altejudenrampe, czyli torowiska między byłymi niemieckimi obozami Auschwitz I i Auschwitz II - Birkenau, gdzie podczas wojny bieg kończyły w Oświęcimiu transporty z późniejszymi ofiarami obozu, zostaną jeszcze tego lata przebudowane.

Wójt gminy Oświęcim Andrzej Bibrzycki powiedział PAP we wtorek, że całkowicie zmodernizowana zostanie obecna ulica Boczna. To nią Niemcy pędzili ofiary, głównie Żydów, do Auschwitz II - Birkenau i znajdujących się na jej terenie komór gazowych. Wzdłuż ul. Piwnicznej wybudowane zostaną natomiast pobocza. Obecnie ich nie ma, a tędy właśnie przejeżdżają autokary z turystami.

"Prace zostaną sfinansowane z pieniędzy przeznaczonych na II etap Oświęcimskiego Strategicznego Programu Rządowego. Na ten cel przeznaczonych zostało 310 tysięcy złotych. Jesteśmy już po przetargach i przekazaniu placu budowy. Lada dzień rozpoczną się prace. Wszystko będzie gotowe jeszcze latem" - powiedział wójt.

Nie są to jedyne działania, jakie podejmuje samorząd gminy Oświęcim, by ułatwić dostęp zwiedzającym do Altejudenrampe, a zarazem sprawić, by wzmożony ruch nie przeszkadzał mieszkańcom. Wójt powiedział, że przedstawiciele francuskiej Fundacji Pamięci o Szoah zaakceptowali opracowaną przez samorząd koncepcję wzbogacenia infrastruktury.

Samorząd zaproponował trzy zadania: budowę zatoki nieopodal Altejudenrampe, zagospodarowanie tzw. ziemniaczarek, czyli obiektów, w których podczas wojny przechowywano żywność, a także budowę obwodnicy. Całość kosztowałaby około 2,5 mln zł. Niewykluczone, że fundacja sfinansuje te zadania.

Altejudenrampe zostało udostępnione zwiedzającym w styczniu ubiegłego roku. Ekspozycja obejmuje część torów i centralną część rampy, gdzie odbywał się rozładunek transportów i selekcja więźniów. Na torach ustawiono dwa wagony kolejowe, którymi naziści transportowali ludzi do Auschwitz. Na rampie umieszczono plansze ze zdjęciami. Są wśród nich reprodukcje trzech rysunków wykonanych nielegalnie przez nieznanego więźnia. Przedstawiają przyjazd transportu i selekcję dokonywaną przez niemieckich lekarzy SS. Rysunki zostały odnalezione w 1947 roku.

Od wiosny 1942 do połowy maja 1944 roku na Altejudenrampe dotarły transporty z ponad pół milionem Żydów z całej Europy, a także kilkudziesięcioma tysiącami Polaków, Romów i przedstawicieli innych narodów. Wśród przywiezionych Żydów lekarze SS zaraz po rozładowaniu transportów przeprowadzali selekcje. 70-75 proc. osób kierowano na zagładę w komorach gazowych.

Oświęcimski Strategiczny Program Rządowy został przyjęty w 1996 r. po konflikcie wokół budowy centrum handlowego nieopodal murów byłego KL Auschwitz, które wznosiła spółka Maja z Oświęcimia. Program zakłada m.in. uporządkowanie i zagospodarowanie strefy ochronnej wokół Państwowego Muzeum Auschwitz-Birkenau oraz modernizację układu komunikacyjnego w Oświęcimiu.

W 2002 roku Rada Ministrów przyjęła drugą część dokumentu, na lata 2003-2006. Do priorytetowych zadań należą: uporządkowanie i zagospodarowanie terenów wokół Muzeum, poprawienie dostępności komunikacyjnej miasta dla pielgrzymów, turystów i inwestorów, a także podniesienie atrakcyjności Oświęcimia i okolic.

Obóz Auschwitz powstał w 1940 r. KL Auschwitz II - Birkenau, powstał dwa lata później. Stał się przede wszystkim miejscem masowej zagłady Żydów. W kompleksie Auschwitz Niemcy zgładzili co najmniej 1,1 miliona ludzi, głównie Żydów, Polaków, Romów i jeńców sowieckich. (PAP)

szf/ pz/

wiadomości
pap
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)