Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Pesa szykuje się do uruchomienia zakładów w Rosji

0
Podziel się:

Uruchomienie zakładów produkcyjnych na terenie Federacji Rosyjskiej,
wspólnie z rosyjskim partnerem, przygotowują zakłady Pesa SA z Bydgoszczy. Firma wygrała przetarg
na dostawę 120 tramwajów dla Moskwy i chce umacniać swą pozycję na rosyjskim rynku.

Uruchomienie zakładów produkcyjnych na terenie Federacji Rosyjskiej, wspólnie z rosyjskim partnerem, przygotowują zakłady Pesa SA z Bydgoszczy. Firma wygrała przetarg na dostawę 120 tramwajów dla Moskwy i chce umacniać swą pozycję na rosyjskim rynku.

Zakłady Pesa w Bydgoszczy podpisały kontrakt na dostawę 120 nowych tramwajów niskopodłogowych dla komunalnego przedsiębiorstwa przewozowego w Moskwie. Do stolicy Rosji w latach 2014-15 trafi 120 niskopodłogowych, trzyczłonowych tramwajów. Będą one funkcjonowały w ramach powstającej w tym mieście sieci "szybkiego tramwaju".

"Pojazdy Pesy spełniają wszystkie normy i dorównują poziomem wyrobom wszystkich producentów europejskich i azjatyckich. Dzisiaj umówiliśmy się, że nasza współpraca nie skończy się na tym kontrakcie; w planach obu naszych firm jest stworzenie wspólnego przedsiębiorstwa zajmującego się produkcją pojazdów szynowych na teren Federacji Rosyjskiej" - zapowiedział w czwartek Aleksiej Tiszajew, dyrektor ds. produkcji cywilnej w firmie NPK "UralVagonZavod", który będzie partnerem Pesy w produkcji tramwajów dla Moskwy.

Obie firmy planują wspólne starania o kontrakty na dostawy zarówno tramwajów, jak i taboru kolejowego dla przewoźników operujących na terenie nie tylko Federacji Rosyjskiej, ale całego dawnego ZSRR.

NPK "UralVagonZavod" to korporacja, w skład której wchodzi ponad sto przedsiębiorstw, a trzon produkcji stanowią "wyroby specjalne": zamówienia składane przez rosyjskie ministerstwo obrony. Według danych amerykańskich to jeden ze stu największych na świecie kompleksów zbrojeniowych, a trzeci co do wielkości w Rosji.

W segmencie produkcji cywilnej dominują wagony towarowe, których w ub. roku wyprodukowano 30 tys. sztuk, co - zdaniem Tiszajewa - przekracza moce produkcyjne innych firm światowych w tej dziedzinie. Główną siedzibą kompanii jest Niżny Tagił, miasto położone w azjatyckiej części Rosji.

"Nasza korporacja aktywnie się rozwija i w strategię mamy wpisany rozwój kolejnych przedsiębiorstw produkujących m.in. lokomotywy spalinowe i elektryczne, tramwaje i tabor dla metra. Biorąc pod uwagę, że obecnie dziedzina transportu szynowego, szczególnie pasażerskiego, jest bardzo rozwojowa, to spodziewamy się, że nasza produkcja znajdzie odbiorców" - powiedział PAP Tiszajew.

Przedstawiciel kompanii "UralVagonZavod" przypomniał, że zakup 120 tramwajów przez Moskwę to dopiero pierwszy krok w modernizacji taboru. W najbliższych planach planowany jest zakup kolejnych 700 takich pojazdów, a chłonność całego rosyjskiego rynku tramwajów oszacował na około 200 pojazdów rocznie.

Obie firmy ustalają zakres zadań podczas realizacji kontraktu dla Moskwy. Prezes Pesy Tomasz Zaboklicki zaznaczył, że założeniem kontraktu jest dążenie do tego, by jak największa część komponentów tramwajów była pochodzenia rosyjskiego, a zapisy przetargu sugerowały, by finalny produkt miał prawo do określenia go jako wyrób rosyjski, czyli zawierał co najmniej 50 proc. komponentów z tego kraju.

"Pierwsze pojazdy mają trafić do odbiorcy w kwietniu przyszłego roku, więc będą w stu procentach +pesowskie+, ale z każdym następnym będzie rosła ilość komponentów z rynku rosyjskiego" - podkreślił Zaboklicki.

Prezes Pesy zaznaczył, że kontrakt firmy z Rosją może być początkiem szerszej współpracy, np. polskich samorządów z rosyjskimi odpowiednikami m.in. w dziedzinie kultury czy sportu.

Do bliższych kontaktów zachęcał także goszczący w czwartek w Pesie ambasador Federacji Rosyjskiej Aleksandr Aleksiejew. "Znaczenie tego kontraktu to coś więcej, niż tylko fakty czy cyfry. Pokazujemy na tym przykładzie, że można wzajemnie się rozumieć i współpracować, a jedynym kryterium współpracy są obopólne korzyści, jakie z niej płyną; mam nadzieję, że to będzie przykład dla wielu firm, które pójdą tą samą drogą" - ocenił ambasador.

Według informacji pojawiających się w rosyjskich mediach, wartość umowy może sięgać około 900 mln zł, choć rzecznik Pesy dementuje tę kwotę. Na taką kwotę oszacowano wartość przetargu po jego ogłoszeniu.

Pesa zadebiutowała na rosyjskim rynku, dostarczając niedawno tramwaj dla obwodu kaliningradzkiego. Był to pierwszy niskopodłogowy tramwaj, jaki pojawił się na rosyjskich torach.

Pesa specjalizuje się w budowie, modernizacji i naprawach taboru kolejowego, lokomotyw i tramwajów; zatrudnia ok. 3700 pracowników. Tradycje firmy sięgają 1851 r., kiedy to w Bydgoszczy powstały Warsztaty Parowozowe Pierwszej Klasy, działające w okresie PRL jako ZNTK Bydgoszcz. (PAP)

olz/ pad/

wiadomości
pap
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)