Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

PKN Orlen zamierza rozwijać segment sprzedaży detalicznej

0
Podziel się:

PKN Orlen planuje rozwój segmentu sprzedaży detalicznej, chce to osiągnąć
poprzez rozwój sieci stacji paliw, modernizację istniejących już obiektów i poszerzanie oferty
pozapaliwowej tych placówek - poinformowało PAP biuro prasowe płockiego koncernu.

PKN Orlen planuje rozwój segmentu sprzedaży detalicznej, chce to osiągnąć poprzez rozwój sieci stacji paliw, modernizację istniejących już obiektów i poszerzanie oferty pozapaliwowej tych placówek - poinformowało PAP biuro prasowe płockiego koncernu.

PKN Orlen przypomniał, że w ciągu pięciu lat chce powiększyć swoją europejską sieć stacji paliw o ponad 100 nowych placówek.

"Segment sprzedaży detalicznej stanowi ważny element przyjętej w listopadzie 2012 r. strategii. Zapisaliśmy w niej plan inwestycyjny w zakresie poprawy funkcjonalności istniejących już obiektów - większe sklepy, +stop cafe+, więcej szybszych dystrybutorów dla ciężarówek, nowe stanowiska LPG i większe zaangażowanie finansowe w rozwój sieci, w tym stacji autostradowych" - podał PKN Orlen, odpowiadając na pytania PAP, dotyczące rozwoju sieci stacji paliw.

PKN Orlen przypomniał, iż bierze udział w większości przetargów ogłaszanych przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad na dzierżawę nieruchomości pod budowę Miejsc Obsługi Podróżnych (MOP) przy autostradach i drogach ekspresowych. "Od ich wyników zależeć będą ostateczne plany budowy tego typu obiektów. Obecnie jesteśmy liderem tego segmentu. Posiadamy 29 lokalizacji MOP w Polsce przy trasach A2 i A4, z czego 17 obiektów już w pełni funkcjonuje. Zakładamy, że w ciągu następnych pięciu lat nasza europejska sieć stacji paliw wzbogaci się o ponad 100 nowych obiektów" - podało biuro prasowe płockiego koncernu.

Według PKN Orlen w latach 2006-12 nastąpił znaczący wzrost efektywności rynkowej sieci stacji kontrolowanych przez płocki koncern, a ogłoszona w listopadzie 2012 r. strategia spółki na lata 2013-17 zakłada dalszą poprawę tego wskaźnika. PKN Orlen podał też, iż chce wzmocnić swą pozycję w segmencie stacji paliw poprzez intensyfikację oferty pozapaliwowej. "Mamy nadzieję, że w naturalny sposób oznacza to dalszy wzrost udziałów rynkowych" - ocenił płocki koncern.

Zdaniem PKN Orlen wprowadzanie na rynku krajowym samoobsługowych stacji paliw, jako "koncept usługi", może być "ryzykownym przedsięwzięciem". "Testujemy natomiast projekt stacji samoobsługowej w Czechach ze względu na brak takiego formatu na tamtejszym rynku. Założeniem projektu jest przetestowanie funkcjonowania stacji samoobsługowej i sprawdzenie jej możliwości technicznych. W tej chwili testujemy dwie stacje - w miejscowości Vysoke Myto i Hradec Kralove" - wyjaśnił płocki koncern.

PKN Orlen przypomniał, że od maja 2012 r. na wybranych stacjach w Warszawie testuje tankomaty, czyli usługę umożliwiającą realizację płatności za paliwo bez udziału obsługi stacji np. kartami płatniczymi lub kartami OpenDrive, czyli międzynarodową kartą flotową płockiego koncernu. "W przyszłym roku planujemy rozszerzenie pilotażu tankomatów na kolejne stacje" - podkreślił PKN Orlen.

Obecnie PKN Orlen ma 2695 stacji, w tym 1759 w Polsce, 566 w Niemczech, 335 w Czechach i 35 na Litwie. W Polsce udział spółki w rynku tego segmentu wynosi 34 proc., w Niemczech 6 proc., Czechach 13 proc., a na Litwie 4 proc.

PKN Orlen, przedstawiając w listopadzie 2012 r. strategię na lata 2013-17 podał, że w latach 2006-12 średnia sprzedaż paliw na stację powiększyła się z 2,3 do 3,4 mln litrów rocznie. Według płockiego koncernu nowa strategia zakłada dalszą poprawę tego wskaźnika - do 4 mln litrów na stację w 2017 r.

W strategii na lata 2013-17 PKN Orlen założył m.in. zwiększenie udziału spółki: w Polsce, Czechach, Niemczech, na Litwie o 3 pkt proc. i wyższe zyski ze sprzedaży pozapaliwowej.

PKN Orlen zapisał w strategii, iż w latach 2013-17 przeznaczy 6,1 mld zł na działalność rafineryjną, dalsze 4,2 mld zł na energetykę, 5,1 mld zł na wydobycie, w tym głównie gaz z łupków, kolejne 4,7 mld zł na petrochemię oraz 2,4 mld zł na projekty w sektorze handlu detalicznego.(PAP)

mb/ amac/

wiadomości
pap
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)